Rörelse – Anna Hallberg, Jonas Hallberg och Maria Hallberg

I höstas fick Örjans vall en ny konstnärlig gestaltning: Rörelse av Anna Hallberg, Jonas Hallberg och Maria Hallberg. Tillsammans har de skapat ett skulpturalt verk innanför gamla entrén, ett fasadverk på den ombyggda huvudläktaren samt sju ramade bilder inne i huvudläktarens entré. Rörelse är ett platsspecifikt verk som har tillkommit i samband med ombyggnationen av idrottsanläggningen och gör Örjans vall till en del av Kulturstråk Nissan.

Så, sedan en tid tillbaka är det på plats på Örjans Vall, det tredelade verket Rörelse som jag , Maria Hallberg, har gjort tillsammans med ytterligare två konstnärer – Anna Hallberg och Jonas Hallberg. Egentligen borde jag nu kanske berätta om verkets innehåll och våra tankar, så som att vi jobbat med cirkeln som tema och ledord som gemenskap, global, ringar på vattnet, kedja osv, men jag väljer ett annat spår.

del 1

Rörelse 1 av Anna Hallberg, Jonas Hallberg och Maria Hallberg är placerad innanför gamla entrén på Örjans vall.

När jag tidigare samarbetat med andra konstnärer har det varit ett medvetet val jag gjort utifrån gemensamt innehåll eller hur vi kompletterar varandra. Den här gången har det varit annorlunda. Initiativet till samarbetet kom inte först från oss själva, utan vi fick det som en förfrågan med den gemensamma nämnaren att vi är syskon.

För något drygt år sedan fick vi frågan från konstenheten på Halmstad kommun om vi ville genomföra en konstnärlig gestaltning till Örjans Vall. Det fanns önskemål om att vi skulle göra något tillsammans, men vi fick varsitt uppdrag. Personligen har jag alltid tyckt det är lite svårt när vi i familjen blir sammansatta/ ihopkopplade till olika arrangemang bara för att vi alla är konstnärer. Jag uppskattar allas arbete mycket och känner stolthet, men tycker att vi är så olika och har haft svårt att se att den sammanhållande länken ska vara just bara att ”vi är en familj”. Dock börjar jag kanske förstå att det är unikt och speciellt att vi faktiskt alla är konstnärer.

Men att samarbeta med sina syskon kring ett gestaltningsuppdrag? Även om vi kommer väldigt bra överens, så tänker jag att vi ändå säkert har våra roller kvar som vi tidigt intog i familjen och att dessa roller fortfarande påverkar vår relation än i dag. Hur skulle det här fungera i ett samarbete? Jag var väldigt tveksam, samtidigt som jag var mycket glad över att få frågan om att göra en gestaltning. Faktiskt har jag aldrig besökt Örjans Vall någon gång alls under hela min uppväxt, men den har ändå funnit som en plats som jag har en relation till och har minnen kring. Den har betydelse.

del 2

Rörelse 2 av Anna Hallberg, Jonas Hallberg och Maria Hallberg är placerad på den ombyggda läktarens fasad. Genom den integrerade belysningen ändrar verket uttryck när mörkret faller.

Eftersom det tredelade verket Rörelse uppenbarligen står där nu, så tackade vi ja! Vi valde också att samarbeta för vi tyckte att det skulle bli en bättre helhet för själva platsen. Kanske ville vi också utmana oss själva. Processen har inte varit helt lätt, men det har inte med vår relation som syskon att göra, utan andra faktorer som uppstått under vägen och så är det ofta när man jobbar med offentlig gestaltning. På något vis lyckades vi använda vår kännedom om varandras egenskaper, kunnande, egenheter och våra roller på ett positivt sätt. Jag hade inte behövt känna den där rädslan eller tvekan jag gjorde från början. Kanske var vi extra lyhörda och öppna emot varandra, kanske gick in i våra yrkesroller mer än syskonroller.

del 3

Rörelse 3-9 av Anna Hallberg, Jonas Hallberg och Maria Hallberg består av sju ramade bilder som är placerade inne i den ombyggda läktaren. Här ser ni tre av bilderna.

Verket Rörelse hade inte sett ut som det gör om man hade frågat endast en av oss att göra verket. Förmodligen hade det inte funnits alls, utan varit något helt annat. Verket skiljer sig till stor del utseendemässigt och materialmässigt från hur vi arbetar var och en vanligtvis.

Att samarbeta tillsammans som syskon fungerade enligt min mening perfekt. Vi är otroligt glada att vi genomförde det tillsammans och vi är också väldigt tacksam över att vi fick förtroendet att göra uppdraget.

De tredelade verket finns att se innanför gamla huvudentrén, på läktarfasaden och i trappuppgången i klubbhuset.     / Maria Hallberg

Advertisements
This entry was posted in konstnärlig gestaltning, offentlig konst, Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s