Rodney Smith

Vissa bilder är mer förföriska än andra. Vackra både i komposition och uttryck, och med en teknisk perfektion som gör dem nästan oantastliga. När jag står inför Rodney Smiths verk hamnar jag lätt där i tanken – de är så perfekta! Och hur ska jag lyckas komma förbi ytan? För mig blev det via Book of Books. En liten men oerhört kompakt bok där Smith samlat för honom viktiga litterära verk från senaste seklet, samtidigt som boken kan ses som en portfolio över hans fotografiska gärning. Samspelet mellan text och bild var genial och gav båda uttrycksformerna nya dimensioner.

Rodney Smith visste tidigt att han ville bli fotograf, men kände också att något fattades. Att utbildningen inom fotografi då, mestadels handlar om teknik och komposition. Han sökte sig därför till studier i engelsk litteratur och filosofi, något som påverkar Smiths bildvärld radikalt. Han lyckas som få förena mode- och reklamuppdragen med sin högst personliga skildring av livet. Han väver samman historiska referenser, vardagens realitet och nattens drömmar till en värld som vid första anblick tycks logisk. Landskap med människor. Men vid närmare titt är det ofta en lek med tyngdlagar eller iscensättningar där aktörerna intar frusna positioner.

I Smiths bilder finns uppenbara konstnärliga referenser. Klockor som associeras med tid, tiden som går eller har stannat. Viktigt objekt genom konsthistorien men mest förknippad med t.ex Salvador Dali. Likt den store surrealisten återkommer Smith ständigt till klockornas beståndsdelar och form. Den kostymklädde mannen med plommonstop och paraply är också ofta närvarande, attribut som även är centrala hos surrealisten Rene Magritte. Genom dessa uppenbara och ibland övertydliga referenser för Smith ett ständigt pågående samtal med den historiska surrealismen och för dem fram i dagsljuset igen. Lånet av symboler och attribut ligger dessutom helt i ismens linje, då konstnärerna ville öppna upp för det gränslösa, gemensamma konstverket med en tillåtande attityd till återbruk och användande av andras bildvärldar.

Den borgerlige kostymklädde mannen i Smiths bildvärld kan även knytas till hans far som var en framträdande ledare inom modebranschen, en far som både var frånvarande och samtidigt mycket krävande. I många av Smith verk återfinns den borgerlige mannen i dubbel eller trippel upplaga, alla identiska utseendemässigt och i samma position. Oavsett om de är bundna vid träd eller stående på ett sädesfält så tittar de rakt in i kameran mot betraktaren. Man slås av symboliken till den intensiva och dominanta fadern och behovet att representera honom med av fler än en person. Men faderns värld var också oerhört lockande och utan Rodney Smith stilistiskt perfekta och vackra yta skulle fotografierna också vara utan djup.

Annelie Tuveros
Museichef/Enhetschef konst

Rodney Smith, Collin with clock, New York City, NY 2005

Rodney Smith, Collin with clock, New York City, NY 2005

 

 

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s