Tattoo: Anders “Tattoo-Andy” Larsson

Halmstads konsthall visar under 21 juni – 29 augusti 2017 utställningen Tattoo – ett utsnitt av samtida tatueringskonst genom att presentera fem tatuerare med koppling till Halmstad. En utställning som fördjupar sig i respektive konstnärs personliga uttryck och stil. Till utställningen har intervjuer gjorts med varje tatuerare som du kan ta del av i utställningen och läsa här:

Anders ”Tattoo-Andy” Larsson

Andy tattoo.  Till Applåd.

Tattoo-Andy. Foto: Anders Andersson

Ålder: 58 år.
Familj: Fästmö, fyra egna barn och fästmöns fem barn.
Bor: Oskarström.
Intresse: Tatuering, sjöfart, fiske, båtar.
Instagramnamn: tato_andy

Anders ”Tattoo-Andy” Larsson blev den förste svenske tatueraren i det mytomspunna Nyhavn, under de vilda åren på 70-talet.
– Jag hade mycket att bevisa som ung svensk. Kunderna var skeptiska i början. Men efter två månader hade jag lärt mig danska, då var det bara att låtsas att jag var dansk.

Det var Andys sätt att tatuera på som tog honom till den legendariske Tato-Jack i Nyhavn.
– De jag tatuerade var ofta sjömän och de reste ju runt. I Köpenhamn frågades det vem som tatuerat dem och de svarade att det var jag. På så sätt fick Tato-Jack nys om mig. Min pappa och han var också lite bekanta, så han visste att jag fanns. En dag damp det ner ett brev med ett erbjudande om att börja jobba i Nyhavn.  Jag har ingen aning om hur de hittade adressen, berättar Andy.

Den första tatueringen gjorde Andy när han var tio år, med hjälp av nålar som han tryckte in färgen i huden med. I 12-13 årsåldern byggde han sin egen första maskin.
– Man fick vara uppfinningsrik när det gällde vad man skulle bygga av. En rakapparat eller ringklocka var bra att använda.
Själva maskinerna har blivit en hobby för Andy. Han har samlat på sig flera hundra maskiner, alla med olika historier.
– Jag har köpt och fått maskiner från många olika tatuerare över hela världen. Men grundprinciperna i en tatueringsmaskin är de samma oavsett var maskinen kommer ifrån.

Fartyg har blivit något av ett signum för Andy. Han tatuerar dem alltid på frihand, greppen sitter i ryggmärgen.
– Det var ju så i Nyhavn, att rätt vad det var så kom det in tio sjömän som inte hade så lång tid på sig innan de skulle vidare, då ville man tjäna pengar på alla tio.  Det blev löpande band över det. Jag kunde till exempel tatuera ett stort fartyg på 30-40 minuter, små tatueringar gick mycket snabbare.
Under 70-talet var det vissa grupper av människor som var mer välrepresenterade än andra i tatueringsstudion – sjömän och prostituerade. Det blev många fartyg, rosor, svalor och nycklar.
– Sjömän och prostituerade gjorde det mest som en ploj och inte så konstnärligt som nu. Idag är det alla möjliga människor som tatuerar sig.
Studiorna låg ofta i råa källarlokaler, fuktiga och kalla.
– De dofter jag förknippar med en tatueringsstudio är öl som kunderna hade spillt ut, fotogen från kaminerna som alltid var igång för att hålla värmen och isopropylalkohol som vi tvättade tatueringarna med. De där dåliga källarlokalerna och det livet som var har nog bidragit till att alla de gamla tatuerarna är döda, de flesta av cancer.

Andy är kanske egentligen mest känd i Halmstad för studion Andys Tattoo, den första i staden. Han öppnade studion 1992 och tog in Magnus ”Räven” Robertsson som lärling 1998. Numer drivs studion av Räven, då sjukdomar satt stopp för Andys eget tatuerande.
– Men det känns bra att Räven driver studion vidare. Han är bra, man kan sätta vad som helst i händerna på honom och han fixar det.
Och det är just det som är viktigt för Andy – hantverksskickligheten.
– Jag har aldrig sett mig själv som en konstnär utan som en hantverkare. Hur det sedan ser ut är upp till betraktaren att avgöra.

Andy_blogg

Från Tattoo-Andys del i utställningen Tattoo.

Läs mer om Andy i Applåd maj – sep 2017

This entry was posted in Halmstads Konsthall, Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

