Tattoo: Rebecca Knutson

Halmstads konsthall visar under 21 juni – 29 augusti 2017 utställningen Tattoo – ett utsnitt av samtida tatueringskonst genom att presentera fem tatuerare med koppling till Halmstad. En utställning som fördjupar sig i respektive konstnärs personliga uttryck och stil. Till utställningen har intervjuer gjorts med varje tatuerare som du kan ta del av i utställningen och läsa här:

Rebecca Knutson

Rebecca Knutson 4 Bild Anders Andersson

Rebecca Knutson. Foto: Anders Andersson

Ålder: 25 år.
Familj: Mamma och två egna hundar.
Bor: 2:a i centrum.
Intresse: Hundarna.
Instagramnamn: rebeccaknutsontattoo

Delvis var det en slump att Rebecca Knutson kom in på tatueraryrket.
– Jag skaffade Instagram och började följa en massa tatuerare och blev helt såld. Jag fastnade först för stilen på skisserna, med de unika designerna och fina kompositionerna. Efter det kändes tatueraryrket som en självklar väg för mig. Så jag började leta lärlingsplats.

Det var inte självklart att Rebecca skulle bli tatuerare.
– Jag har alltid haft ett intresse för naturvetenskap, och min plan var att bli optiker. Så jag började på naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Mina förutsättningar från grundskolan i Kalmar var inte de bästa så jag bytte linje till bild och form i Borås istället. Efter ett tag där började jag fundera på att bli illustratör, men det kändes opersonligt och inte riktigt rätt.
Efter gymnasiet reste Rebecca mycket och jobbade på hunddagis. Och så hittade hon det sociala mediet Instagram. När tanken på att bli tatuerare hade väckts byggde hon ihop en portfolio och skickade till de bästa, enligt Rebecca, studiorna i landet.
– Ingen hade plats för mig. Men jag fick kontakt med en riktigt bra tatuerare i Karlshamn som lät mig sitta med och måla. Han var hård i sin kritik av det jag gjorde och det utvecklade mig så mycket att jag till slut kunde få en lärlingsplats på den nystartade studion Rock The Dot i Växjö.

Efter tre veckor som lärling fick Rebecca tatuera. Det var första gången hon använde maskinen på något överhuvudtaget.
– Det var nervöst att sätta nålen i någon. Han jag tatuerade hade själv varit lärling så han förstod hur det kändes. Men det var så roligt, jag ville bara fortsätta!
Sedan november 2016 är Rebecca lärling på Studio Artcore Tattoo i Halmstad.
– Det klickade på en gång när jag kom dit. De har mycket att lära mig eftersom de är så proffsiga, både yrkesmässigt och i sitt bemötande. Dessutom upplever jag att jag får vara mig själv på studion. Det är klockrent.

När man först ser Rebecca ser hon inte alls ut som den typiska tatueraren, hon har inga synliga tatueringar.
– Mamma ville inte att jag skulle ha tatueringar alls. Så jag skaffade ingen förrän jag var 22 år, de sitter på ena benet allihop. Mamma har hela tiden stöttat mig i mitt yrkesval och har faktiskt börjat fundera på att skaffa en tatuering själv.
Det här med att välja tatuerare som tatuerare är inte alltid helt enkelt. Rebecca vill hitta tatuerare som är mycket bättre än vad hon själv är. Och som kan ge henne tatueringar som hon själv kan inspireras av.
– Jag blev tatuerad av Isis Mayan från Kina på en mässa. Hon har ett helt eget sätt att tatuera på. Hon bryr sig verkligen om varje kund och för henne är det viktigt att tatueringen följer kroppen. Hon la ner mycket tid på att individanpassa motivet. Det gjorde intryck på mig.

Rebecca tatuerar allra helst i stilen Neo Traditional*. Som motiv är hon speciellt förtjust i att göra djur, blommor och Namakubi-huvuden, det vill säga japanska avhuggna huvuden. Men i yrket har hon en stor glädje av variationen av kunder, motiv och stil. Självklart tatuerar hon bilder och texter kunder kommer med också, men inom vissa givna gränser.
– Om det är något som någon tecknat själv eller kanske en som kompis har tecknat är det helt okej. Det är roligt att göra sådant som kunden tycker om och vill ha. Men jag läste om någon kändistjej som hade tatuerat ett mycket speciellt motiv över hela bröstet. En tid efter det hade en av hennes följare tatuerat exakt samma motiv. Tjejen blev jätteledsen. Det var ju ett motiv som betydde jättemycket för henne, som satt på hennes hud. Så kommer någon annan och gör en likadan. Tråkigt.
Fortfarande finns ett naturvetenskapligt intresse hos Rebecca och det märks i de tatueringar hon gör.
– Jag älskar att göra djur, som råttor och andra smådjur. Hundar är också roligt, jag skissar gärna hundporträtt och försöker fånga deras olika uttryck. Det vore kul att tatuera naturtrogna hundporträtt.

Neo Traditional*
En blandning mellan gammalt och nytt. Det är en stil som grundar sig i stilen Old School men som har en bredare färgkarta och fler detaljer.

blogg1.jpg

Från Rebecca Knutsons del i utställningen Tattoo.

This entry was posted in Halmstads Konsthall and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

