Tattoo: Jonas Ozolins

Halmstads konsthall visar under 21 juni – 29 augusti 2017 utställningen Tattoo – ett utsnitt av samtida tatueringskonst genom att presentera fem tatuerare med koppling till Halmstad. En utställning som fördjupar sig i respektive konstnärs personliga uttryck och stil. Till utställningen har intervjuer gjorts med varje tatuerare som du kan ta del av i utställningen och läsa här:

Jonas Ozolins

Jonas Ozolins 1 Bild Anders Andersson

Jonas Ozolins. Foto: Anders Andersson

Ålder: 31 år.
Familj: Sambo, ett barn och två katter.
Bor: Hus i Laholm.
Intresse: Köra motorcykel. Skapande, det kreativa. Men hinner inte med så mycket utöver att sköta företaget och familjen.
Instagramnamn: jonas_studioartcoretattoo

Jonas började som en av de ”hemmapulare” han numer gör det mesta för att motarbeta.
– Ibland frågar folk mig om ”vi kan köra svart”. Då brukar jag svara ”javisst, vi har alla färger”. Ibland spelar jag lite dum. Men allvarligt talat, det är intressant att folk är beredda att betala 8000 kr för en tv som håller under en begränsad tid, men inte 3000 kr för en tatuering som ska sitta där hela livet. Om man tatuerar sig hos en ”hemmapulare” utsätter man sig för stora risker, jag vet inte om folk alltid tänker på det.

För en tid sedan tog Jonas över Studio Artcore Tattoo, efter att tidigare ha samägt den med kollegan Anders Lindsten.
– Nu när jag driver studion själv handlar egentligen halva jobbet bara om att sköta markservice. Har man, som jag, ambitionen att vi ska vara den största och bästa studion då är det mycket jobb att hålla ordning. Det handlar om allt från att hålla sig uppdaterad om hygienföreskrifter och försäkringar till att det ska märkas att vi är seriösa och står för trygghet på alla sätt när det gäller tatuerandet.
Jonas är mycket engagerad i säkerhet och andra större frågor som rör tatueringsyrket.
– Branschorganisationen Sveriges Registrerade Tatuerare betyder mycket i arbetet för att branschen ska självsanera. SRT jobbar för att ta fram föreskrifter gällande till exempel hygien, men de jobbar också för bra försäkringar och skattefrågor. Jobbet de gör är för att motarbeta alla de ”hemmapulare” som jobbar svart och som inte kan hålla den höga standarden och kompetensnivån som många seriösa studior gör.
Momssatsen för en tatuering är 25%, jämfört med ett konstnärligt verk som utförts på ett annat underlag än hud. Den är momsbefriad upp till en gräns på 336 000 kr/år, säljer en konstnär för mer en den summan är momssatsen 12%.
– Jag vill att vi tatuerare ska bli accepterade som de konstnärer och hantverkare vi är. Vi säljer inte en tjänst, vi säljer ett verk, säger Jonas.

Vägen till att bli tatuerare började för Jonas, som för många andra, med ett stort intresse för att rita och det intresset gjorde att han började hjälpa en kompis att designa tatueringsmotiv.
– Jag lät göra min egen första tatuering när jag var 19 år och det var bland annat det som öppnade mina ögon för yrket. När jag muckade från lumpen köpte jag tatueringsutrustning för muckpengarna. Jag önskar att jag inte hade börjat som en ”hemmapulare”, men det gjorde jag, det fanns inte så många alternativ då. I början var det mest smågrejer, men det blev mer och mer. Till slut jobbade jag på mitt vanliga jobb i veckorna och tatuerade på helgerna. I efterhand, med all kunskap jag har nu, är jag glad att ingen blev sjuk av mina hemmatatueringar, konstaterar han.

Lönearbetet i veckorna fick dock ett abrupt slut.
– Det upptäcktes att jag har Bechterews sjukdom, en form av reumatism, som påverkade mig mycket då. Eftersom jag alltid varit en kämpe som inte låter någon underskatta mig, jobbade jag på ändå. Men till slut ville företaget bli av med mig, jag kunde knappt knyta mina egna skor. Så jag sa helt enkelt upp mig och började jobba som tatuerare på heltid.
Sjukdomen finns med Jonas hela tiden, men han låter sig inte begränsas av den.
– Jag får tänka på en del saker i vardagen, till exempel vilken sorts stolar jag sitter på och att tacka nej till jobb som jag vet att jag kommer att få ont av. Eftersom de hittade sjukdomen tidigt sattes behandling in och jag kan till 99% leva ett helt vanligt liv. Egentligen var det tur, det där med reumatismen. Hade jag inte fått den hade jag inte kampsportat så mycket som jag gjort och inte blivit tatuerare.

Jonas tatuerar helst i stilen Old School* och Neo Traditional*, men har svårt att peka ut sina favoritmotiv.
– Jag är lite periodare när det gäller vad jag tycker om. En del människor säger att de ser direkt på en tatuering att det är jag som har gjort den oavsett motiv. Så det är mina färgval och linjer som är min unika handstil, inte min nisch. Oavsett vad jag tatuerar strävar jag ändå alltid mot att tatueringen ska vara tekniskt perfekt.
I Sverige har människor generellt sett bra hud att tatuera på.
– VI är inte så exponerade för sol här, solljus gör att huden blir lite svårarbetad. Om en människa är lite äldre och har solat mycket är tatuerandet som att försöka rita på ett skrynkligt papper eller på tyg. Är det en bra hud räcker det att dra ett streck, är den inte fullt lika bra kan man behöva dra flera streck för att få en fin linje.

Något av det tråkigaste Jonas vet är om någon som blivit tatuerad av honom inte tar hand om tatueringen efteråt.
– Det är väldigt få gånger det uppstår komplikationer, men om det gör det är det i princip alltid kundens efterhantering som orsakar dem. Vi ber alltid kunderna fylla i ett hälsoformulär innan de blir tatuerade, så att det inte finns till exempel sjukdomar som påverkar resultatet, och ger dem skötselråd efteråt både muntligt och skriftligt. Sedan är det upp till kunden att vara varsam med sin tatuering under läkningen.
I de allra, allra flesta fall tar kunderna väl hand om sina tatueringar och har ett livslångt konstverk på sin kropp.

*Old School
Stilen utmärks av solida linjer och enklare design.
*Neo Traditional
En blandning mellan gammalt och nytt. Det är en stil som grundar sig i stilen Old School men som har en bredare färgkarta och fler detaljer.

blogg

Från Jonas Ozolins del i utställningen Tattoo.

This entry was posted in Halmstads Konsthall and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

