Tattoo: Jakob Persson

Halmstads konsthall visar under 21 juni – 29 augusti 2017 utställningen Tattoo – ett utsnitt av samtida tatueringskonst genom att presentera fem tatuerare med koppling till Halmstad. En utställning som fördjupar sig i respektive konstnärs personliga uttryck och stil. Till utställningen har intervjuer gjorts med varje tatuerare som du kan ta del av i utställningen och läsa här:

Jakob Persson

Jakob_blogg

Jakob Persson. Foto: Anders Andersson

FAKTA
Ålder: 28 år.
Familj: Sambo, två barn och tre katter.
Bor: Hus i Getinge.
Intresse: Samla på uppstoppade djur.
Instagramnamn: megalomaniacal

Efter lång längtan och två månaders tjat på föräldrarna fick Jakob som han ville. Som 15-åring fick han skaffa sin första tatuering. Vad han inte visste var hur smärtkänslig han är.
– Jag svimmade.

Jakob har alltid ritat och målat och haft ett intresse för konst, kanske framför allt för serieteckningar. Tidigt fick han frågor från kompisar om han kunde rita motiv till deras tatueringar. På gymnasiet hamnade han på Sturegymnasiets estetiska program med inriktning bild och form.
– Vi fick prova många olika tekniker i skolan, jag fastnade för glasblåsning och funderade på att bli glasblåsare. Men det skulle i så fall bli en lång väg dit och jag var inte sugen på att vidareutbilda mig. Under hela tiden som jag pluggade fortsatte jag skissa tatueringsmotiv till kompisar, och där någonstans väcktes tanken på att inte bara skissa motiven utan att också göra tatueringarna.
Det skulle dock visa sig svårt att hitta en lärlingsplats, men Jakob fortsatte skissa på sin portfolio under tiden som livet pågick.
– Jag kom in på en fordonsutbildning, tog lastbilskörkort och började köra lastbil. Jag ville inte bli någon ”hemmatatuerare” så jag jobbade hela tiden för att få en lärlingsplats. Det tog tre-fyra år tills jag fick en, hos Räven på Tattoo-Andy. Och till slut hamnade jag som tatuerare på Studio Artcore Tattoo.

Av de olika metoder som finns för att sätta tatueringsnålen i någon eller något satte Jakob den i en grissvål.
– Min farmor och farfar gav mig en grissvål i julklapp ett år, den tatuerade jag på. Jag tyckte den blev snygg och la den på en frukostbricka under plast. Jag hade tänkt frysa in den, men glömde den i garaget. Mamma hittade den. Det var ganska äckligt, berättar Jakob.
Efter svålen gick Jakob över till att tatuera sig själv.
– Det var hemskt, jag är så smärtkänslig. Några av tatueringarna har jag fått göra om för jag fegade ur av smärtan. Jag gick över till att tatuera andra, bland de första var min pappa.
Nu för tiden löser Jakob ibland smärtkänsligheten med bedövande salva.
– Det är inte många som använder bedövningssalva när de ska tatueras. Förmodligen bara smärtkänsliga tatuerare.

När Jakob får välja själv vad han ska tatuera på en kund blir det något i stilen Neo Traditional*.
– Det är allra roligast att få tatuera sina egna motiv, men det är också roligt att få ge sig utanför sin egen trygghetszon. I det här yrket i Halmstad får man vara öppen för det mesta som tatuerare. Det skulle vara omöjligt att bara köra en enda stil. Ofta kommer människor med färdiga bilder och texter som de vill tatuera, och jag försöker alltid göra något eget av det med.
2016 deltog Jakob i en tävling under en mässa i Danmark.
– En kund jag höll på att tatuera bröstet och magen på följde med till mässan, så att jag kunde göra klart tatueringen där. För skojs skull ställde jag upp i en tävling i Neo Traditional, och vann första pris.
Att åka på olika tatueringsmässor är ett sätt att hålla sig uppdaterad inom yrket och låta sig inspireras.
– Man kan se det senaste på marknaden, få titta på maskiner och klämma på dem lite. Men det är också en möjlighet att träffa bekanta som man inte träffar annars. Det brukar vara många otroligt trevliga människor på mässorna!

Inspiration och intryck hittar Jakob annars lite varstans.
– Det kan vara vad som helst egentligen, något jag ser på stan, snappar upp på tv eller läser i tidningen. Häromdagen när jag kom hem låg det en teckning av ett träd på bordet, som min dotter hade gjort. Då blev jag helt nollställd. Den var helt perfekt. Sånt kan också inspirera.

*Neo Traditional
En blandning mellan gammalt och nytt. Det är en stil som grundar sig i stilen Old School men som har en bredare färgkarta och fler detaljer.

Jakob_blogg_uts

Från Jakob Perssons del av utställningen Tattoo.

This entry was posted in Halmstads Konsthall and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

