Tattoo: Marie Rundström

Halmstads konsthall visar under 21 juni – 29 augusti 2017 utställningen Tattoo – ett utsnitt av samtida tatueringskonst genom att presentera fem tatuerare med koppling till Halmstad. En utställning som fördjupar sig i respektive konstnärs personliga uttryck och stil. Till utställningen har intervjuer gjorts med varje tatuerare som du kan ta del av i utställningen och läsa här:

Marie Rundström

Marie_blogg

Marie Rundström. Foto: Anders Andersson

Ålder: 27 år.
Familj: Alma, en fransk bulldog.
Bor: I Halmstad, men på väg att flytta till Falkenberg.
Intresse: Mitt jobb. Testa nya saker. Äta chips i soffan.
Instagramnamn: marierundstrom

Marie tar inga småjobb, hon bokar bara heldagar. De kunder hon har återkommer och det skapas en relation mellan henne och kunderna.
– Jag har två hem, ett där jag bor och ett där jag jobbar. Och när det kommer kunder till studion känns det mer som att jag har gäster i mitt hem än kunder i en studio.

Efter gymnasiet hamnade Marie på Munka folkhögskolas konstlinje, hon var blyg med sin konst och visade inte upp den för någon. Men klasskompisarna såg det hon gjorde och tyckte att hon skulle passa bra som tatuerare.
– Jag var så pillig i det jag gjorde och ryktet spred sig att jag ville börja jobba som tatuerare. Plötsligt kom det ett mejl från Sanna Nevanen på Seven Seas Tattoo i Falkenberg, hon tyckte att jag skulle komma på intervju för att bli lärling hos henne och hennes man Johannes.
Lärlingsperioden var hård. Ena dagen städade Marie upp i studion efter att själv ha blivit tatuerad i sju timmar, andra dagar sprang hon studions alla ärenden.
– Men Sanna var bra på att prata med mig, hon är en riktigt duktig konstnär och tatuerare. Under de första nio månaderna lärde jag mig maskin- och hygienlära och annat som man måste kunna, men jag fick inte tatuera någonting. Efter de nio månaderna började jag tatuera och efter två år var jag färdig för att jobba på egen hand.

Maries ingång i tatuerandet är den konstnärliga och kreativa.
– Varje tatuering är en process, som både kunden och jag är del i. Kunden får ta med sig ett antal bilder som betyder mycket och lämna önskemål om vad tatueringen ska innehålla. Vill kunden ha blommor och en kvinna gör jag några olika förslag på det, så får kunden säga sitt om dem och sedan går vi vidare. Ofta ändrar vi tatueringen många gånger, till och med under själva tatuerandet. Mina kunder är trygga med mitt sätt att jobba, de vet att det går till på det sättet.
Eftersom Marie inte tillhör någon större studio eller gör storstilad reklam för sig är det lätt att tro att hon får ta de jobb hon får. Men i själva verket har det blivit tvärtom.
– De som söker sig till mig vill ha tatueringar av just mig. Oftast kommer de hit för att en nöjd kund rekommenderat mig. Mitt namn har spridits och de som kommer hit vet vad jag gör, jag har min nisch. Jag kan tacka nej till de jobb jag känner att jag inte ska göra. Jag rekommenderar hellre en annan tatuerare, som är nischad åt det hållet den kunden vill ha, än gör något jag inte tror på.

Det har aldrig varit intressant för Marie att göra ”karriär”, det enda som egentligen betyder något är att hon själv trivs på den plats hon är på i livet.
– Jag är så rofylld när jag får göra det på mitt sätt. Det är inte riktigt accepterat att sätta stopp i min karriär och vilja bo kvar i min lilla stad på västkusten. Det enda jag vill är att göra fina tatueringar och tavlor och sedan kunna gå hem och ta det lugnt.
Marie har det ena konstnärliga benet i tatuerandet och det andra i måleriet. Hon var på väg att flytta in i en ny kombinerad ateljé och studio i Falkenberg, tillsammans med Sanna. Men den nya lokalen brann ner i samband med storbranden i ett företagshotell i slutet av april. I branden försvann alla Maries tavlor, som redan hade flyttats till den nya ateljén/studion. Viljan att kombinera tatuerandet och måleriet under samma tak finns dock kvar.
– Jag tycker om att ha ett och samma ställe för mina tavlor och mitt tatuerande. Och de som kommer in för att titta på och köpa tavlor blir ibland förvånade över att jag är tatuerare också, och de som kommer in för att tatuera sig blir förvånade över att jag målar. Men för mig är det ingen skillnad. Det är bara olika sorters tekniker, olika sorters underlag för min konst.

Marie_blogg_uts

Rebeccas rygg och Akvarell från Marie Rundströms del i utställningen Tattoo.

This entry was posted in Halmstads Konsthall and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

