Malin Henningsson – Staden

I den byggnad på Nymansgatan som tidigare huserade Södra Vårdskolan finner vi numera bland annat Fastighetskontoret samt Barn- och ungdomsförvaltningen. I samband med att lokalerna anpassades till de båda förvaltningarna bestämde vi oss för att genomföra en konstnärlig gestaltning i trapphuset. Uppdraget tilldelades Malin Henningsson som är född och uppvuxen i Halmstad. Hon är konstnär utbildad i metallformgivning på Konstfack i Stockholm och arbetar idag främst som smyckesdesigner. Väggskulpturen på Nymansgatan har ett tydligt släktskap med Henningssons smyckesdesign.

När jag först besökte Nymansgatans entré upplevde jag platsen som stor och kall. Kritvita väggar, isgrå aluminiumdetaljer och golvsten i en gulbrun färgskala gav ett ganska osammanhållet intryck. Jag bestämde då att mitt bidrag till platsen skulle vara något som binder samman dessa element och skapar balans.

Malin-Henningsson---Staden-005

Min tematiska ingång blev ”Halmstad”. Temat fanns redan i de övriga delarna av bygganden, där konferensrum och utrymmen fått namn efter olika platser i staden. I entrén kändes det då fint att presentera hela staden. Jag började med en kartbild över Halmstad. Utifrån denna skapade jag sedan ett stiliserat rutnät. Min tolkning av staden. En plats i ständig förändring, ett intrikat nät som genom århundraden utvecklats och förfinats. Som kommer fortsätta så, långt efter att vi lämnat. Här finns delar som du kanske känner igen, kanske inte – en rondell, ett kvarter, en gata eller en bro, som binder samman två sidor.

Malin-Henningsson---Staden-013

I min praktik som konsthantverkare är materialen centrala. Material som förfärar, som förför, utmanar och berör. De finns där i Stadens historia, materialen som skapat, byggt och livnärt generationer. Det finns ju såklart otaligt många men tre av dem lyfte jag in här. Jag valde de som kittlade min nyfikenhet och mina sinnen – rött tegel från bruket ovanför backen, ylle, för inte bara en utan två fabriker utmed Nissan och laxskinn för ett söder som inte längre är.

De båda sistnämnda materialen är även en hyllning till en märkvärdig kvinna, Halmstads första kvinnliga företagare. En pionjär vid namn mamsell Christina Charlotta Richardy, som i en tid kring sekelskiftet 1800 då kvinnor inte var myndiga, trots motstånd, med stor viljestyrka och mod både lyckades bygga upp en verksamhet inom laxrökning samt en textilmanufaktur.

Resultatet är STADEN.

//Malin Henningsson

Malin-Henningsson---Staden-006

This entry was posted in konstnärlig gestaltning, offentlig konst, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

