Meret Oppenheim på Mjellby Konstmuseum

Meret

Just nu förbereder vi det allra sista inför sommarens stora utställning med den schweiziska konstnären Meret Oppenheim. Det är ett konstnärskap som är både mytomspunnet och komplext. Hon är upphovskvinnan bakom ett av 1900-talets mest kända konstverk – den berömda pälsklädda tekoppen som sedan mitten av 30-talet finns att beskåda på Modern Museum of Art i New York. Hon gjorde den redan när hon var 22 år gammal och historien kring dess tillkomst är ofta återberättad:

Meret satt och fikade på Café de Flore i Paris tillsammans med vännerna Dora Maar och Picasso och visade upp ett pälsklätt armband som hon designat för den berömda modedesignern Elsa Schiaparelli. –Allt borde vara klätt i päls, utropade Picasso entusiastiskt. –Ja, även denna tekopp, svarade Meret och så föddes idén till konstverket som ställdes ut på galleri Charles Ratton i Paris en kort tid därpå.

Varför blev det då ett sådant ikoniskt konstverk? En rad omständigheter naturligtvis. Den pälsklädda koppen utgjorde en fullfjädrad logotype för den surrealistiska konsten. Surrealisterna var ju intresserade av att sammanföra saker som inte hörde ihop för att skapa nya, ofta poetiska, humoristiska, erotiska eller makabra sammanhang. Man ville komma åt andra dimensioner hos människan genom att närma sig hennes undermedvetna. Att göra ett vardagsföremål som en tekopp obrukbar låg helt i linje med det surrealistiska tankesättet.  Alfred F Barr, chef för det nybyggda moderna museet i New York köpte in verket och unga Meret blev så stjärna över en natt.

Men Meret tröttnade. Både på uppståndelsen kring pälskoppen och på livet i Paris. Med sitt androgyna utseende och sin frisinnighet hade hon också varit en uppburen modell och musa i den franska huvudstaden åt manliga kollegor som Giacometti och Man Ray. I ett av Man Rays foton som gått till konsthistorien ser vi en ung Meret, naken och med nedslagen blick,  invid en tryckpress.  Även om surrealismen, med sitt inbyggda ifrågasättande av strukturer, förvisso släppte in kvinnliga konstnärer i sina kretsar, dominerade likväl den manliga normen – och blicken!. Meret kom hela sitt liv att kämpa för lika villkor mellan könen och synliggöra de strukturer som utgjorde hinder för kvinnorna. Hon tar också spjärn emot sin borgliga bakgrund som placerar in kvinnan i tydliga fack. –Det är ingen som ger dig frihet, du får ta den själv, är ett berömt citat av konstnären. I ett självporträtt från 1980, Portrait with Tattoo, riktar hon blicken rakt mot betraktaren, med ansiktet målat i en slags krigsmålning. Det är långt från Man Rays bild.

Meret kommer också så småningom ta avstånd från surrealismen, men fortsätter ihärdigt jakten på det undermedvetna. Hon hade tidigt, genom sin far som var läkare, kommit i kontakt med Jung och kommer genom hela livet intressera dig för drömtydning och inte minst Jungs tankar kring arketyper- nedärvda, kollektiva symboler och former. Dessa utforskas och återkommer ständigt i hennes konst. Vägen mellan idé och uttryck tycks vara kort och direkt, utan omvägar kring vad som är mode eller stilmässigt rätt i tid.  Varje idé föds redan med en form, menade Meret.

Det finns ingen rak linje i Meret Oppenheims konstnärskap. Banbrytande design och hisnande mode blandas med objekt, teckningar, fotografi, måleri, skulptur och poesi.  Här finns en stor portion humor, men också svärta och melankoli. I centrum står ständigt den brännande frågan kring identitet och jaget, lika aktuell och universell då som nu.

Den där tekoppen då? Jo, den finns kvar på MOMA i New York och sägs vara ett av det mest fotograferade konstverket efter Mona Lisa. Den är inte med på utställningen då den har reseförbud sedan länge, och frankly, även om den inte hade haft det skulle vi inte fått låna den ändå. Men det gör inget, för bortom den, från och med lördag, finns en alldeles unik möjlighet att uppleva ett alldeles unikt internationellt konstnärskap i Halmstad.

Karolina Peterson

Museichef, Mjellby Konstmuseum

Utställningen Meret Oppenheim- Beyond the Fur Cup öppnar den 2 juli på Mjellby Konstmuseum i Halmstad och pågår tills den 25 september. Den är ett samarbete med Öregaard museum i Gentofte i Danmark.

Advertisements
This entry was posted in Mjellby Konstmuseum, Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s