Gästbloggare: Åsa Maria Bengtsson

Vi har bett Åsa Maria Bengtsson att blogga om sitt konstnärskap med utgångspunkt ur den pågående utställningen Främmande på Halmstads Konsthall.

Utställningen "Främmande på Halmstads Konsthall

Utställningen “Främmande” på Halmstads Konsthall

Mitt intresse ligger i naturen, miljön och identitet. Nyfikenheten driver mig till att hela tiden testa nya tekniker och nya material; video, film, ljud, fotografi, skulptur, ljus, och installationer.

Den flygande, flytande, böljande mattan har varit ett tema under många år och finns i mina offentliga arbeten men även i verk jag visar på utställningar. Den har tagit form i skulptur, installation, och teckning mm.

Mina verk är en sammansmältning av uttryck och intryck; ett sätt att skapa ett personligt territorium; en plats där olika tekniker och material kan mötas och bilda nya konstellationer. Jag arbetar på flera parallella plan med reflektioner i form och innehåll där den stora och den lilla världen möts. Vi drömmer om avlägsna platser samtidigt som vår egen kultur är alltmer sammansmält med intryck från jordens alla hörn. Idag är vår kunskap om andra länder och kulturer större. Vi kan dela och utbyta erfarenheter och mänskliga värden. Samtidigt skapar allt fler av världens nationer och kulturer revir och stänger in sig i sina territorier.

Den orientaliska mattan får oss att tänka på Aladins Flygande matta och ger oss känslan av något magiskt – tusen och en natt, drömmar och resor, samtidigt som den säger något om vårt mångkulturella samhälle av idag. Den flygande mattan kan man finna i legender och berättelser från flera kulturer, arabisk, persisk, rysk för att nämna några men framförallt är det genom sagorna i Tusen och en natt som den magiska mattan hamnat I vår medvetandesfär. I den ursprungliga versionen fanns det ingen fllygande matta men i översättningar till franska och engelska på 1700-talet hittar man Prins Husseins slitna, gamla matta som visar sig ha den magiska egenskapen att kunna flyga.

Mina senaste offentliga verk är placerad e i Trondheim, Norge (ROLLING CARPET ) och i Hammarkullen, Göteborg (INTERTWINED). I Malmö kan man verket WAY TO GO, ett minnesmärke över Malmöartister (Nils Poppe, Edvard Persson, Sixten Ehrling m.fl) på Davidhallsbron. Längs brons sidor finner man nitton par skor i brons och över bron sträcker sig en röd matta i blästrad granit. 2012 gjorde jag EXPRESS, ett stort arbete i mosaik till amfieteatern på Stavanger Nya Konserthus i Norge och just nu arbetar jag med ett verk till en skola i Växjö. Den 20 maj invigs Borås Internationella Skulpturfestival där jag deltar med ett nytt stort verk i rostfritt stål.

/Åsa Maria Bengtsson

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

