Veronica Lindahl – Hoppfull klorofyll

Veronica Lindahl utförde under förra året en konstnärlig gestaltning till boendet Hoppets väg på Sofieberg i Halmstad. Hon arbetade med teckning på papper och trä, vilket också är de material hon vanligtvis arbetar mest med. Men Lindahl är också utbildad skräddare och arbetar med textil.

Köket, samlingsplatsen i byggnaden var min utgångspunkt. Under skissarbetet intresserade jag mig för att släppa in naturen i rummet, i formen av blad.

hoppfullklorofyll2När man tittar på ett blad mot himlen ser man otroligt mycket detaljer. I ett mikroskåp, på cellnivå, finner man en hel värld av mönster och matematiska former. Jag studerade bilder av celler och former som finns i naturen. Resultatet blev ett bladverk mot skyn, två förenklade träd som möts. Med fascinerande mönster att studera på nära håll.

Den vita bakgrunden, som ett papper, är en referens till att jag mestadels jobbar med teckning. Motivet är både målat och tecknat. Bredvid tavlan har blad i olika storlekar brutit sig loss och klättrat iväg över väggen.

Veronica Lindahl

 

hoppfullklorofyll3

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

