Semmelfrossa på konstavdelningen

Förra tisdagen hade vi på konstavdelningen semmelfrossa som uppladdning för vårt tuffa och energikrävande APT-möte. Men semmelfrossa på jobbet, är det hälsosamt? Självklart menar jag!

Semmelfrossa

Semmelfrukost på fettisdagen!

I dagens hälsodebatt läggs ofta fokus på vikten av fysisk aktivitet och motion på arbetstid för att öka välmåendet på jobbet samt sänka sjukskrivningarna. Självklart är den fysiska biten viktig då det finns ett tydligt samband mellan fysisk aktivitet och förbättrade hälsotal. Studier visar också att medarbetarna blir mer energiska, stresståliga och jobbar effektivare med ett högre syreupptag.

MEN, endast motion och fysisk träning räcker inte! En sund själ i en sund kropp är ett gammalt latinskt uttryck från antiken. Kropp och själ hänger helt enkelt ihop. Här kommer de så enormt viktiga kaffepauserna och småpratande stunderna in i bilden. Gemensamma kaffe- och fikapauser ökar den goda stämningen på jobbet och dessutom blir man effektivare.

T & C

Små museibesökare “lyssnar” på konsten

 

Vi på konstavdelningen har även turen att vår arbetsplats är förlagd på ett konstmuseum! Museivistelse samt intresse för kultur och konst kan minska risken för oro, depression och stress, eftersom museum erbjuder en plats för människor att koppla av och varva ner. Det har tom visat sig att museum har en större påverkan på vårt välmående än vad sportutövande har, det ni! Museum gör också att vi känner oss mindre ensamma då de ofta utgör en mötesplats för t.ex. äldre och arbetssökande samt erbjuder gratis föreläsningar, konstutställningar och andra former av utbildning.

 

Vad hjärnan behöver efter bara någon timmes fokuserat arbete – är att växla uppmärksamheten, helst till något lite lättsammare. Som att småprata lite om ditt och datt med en kollega en stund. Enligt en amerikansk studie är detta vad som behövs för att få hjärnan att prestera på topp under en hel dag. Vi på konstavdelningen kan ju även ta oss en liten pratstund med alla våra fina tavlor runt omkring oss 🙂

– Att stå upp, gå runt, ta ett snack, samtala – alla dessa pauser hjälper din hjärna att ta en paus så att du kan fokusera på nytt och det är en viktig del i att öka prestation och produktivitet, säger Rusty Lindquist, på HR-företaget Bamboo HR.

Semlor är gott, vilket gör oss på gott humör och det avspända småsnacket bidrar till att avdramatisera relationer och hierarkier och öka tryggheten i gruppen. Att lära känna kollegorna utanför jobbet kan också underlätta samarbete.

Dragan och Marie1

Glada lunchskridskoåkare!

Som en parentes arbetar vi i hälsoinspiratörsgruppen med att försöka hitta på aktiviteter för våra medarbetare som just stimulerar ovan nämna kropp och själ. I torsdags anordnade vi lunchskridskoåkning på Stora Torg. Vi som var där fick både sol, frisk luft, prova på något ”out of our comfort zone”, goda skratt, tid för snicksnack och kanske en kopp kaffe på stående fot, med medarbetare inom förvaltningen som man kanske inte kommunicerar med dagligdags. Frukostyogan på måndagmornar är en annan vinnare där vi först genom yogan arbetar med kropp och knopp för att sedan avnjuta en god frukost i goda kollegors lag. Kan det bli bättre?

Vi spenderar mer tid på jobbet och med våra kollegor än vad vi gör med våra familjer, så varför inte ha roligt och trevligt på arbetsplatsen? Så fika på, utnyttja det rika kulturutbud vi faktiskt har och promenera mera! Våren är ju snart här!

/Karin Ekdahl Koordinator, konstavdelningen samt hälsoinspiratör, kulturförvaltningen.

 

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s