Tommy E Westerling – Fjärilar i solsken

Idag lånar vi ordet till Tommy E Westerling som skriver om den konstnärliga gestaltningen han utfört på Lummerskolan i Söndrum. Ett fint projekt att följa från Westerlings vikta fjärilar i papper till det färdiga resultatet i bockad aliminium.

20151223_112414Längtan att skapa något från ide till färdig gestaltning var stor.
Spännande resa att från en ide´ till skiss, material och modell, komma fram mot det färdiga resultatet.
Man utvecklar tanken under resans gång.

Att skapa något som kan användas i pedagogiskt syfte eller som barnen kunde utforska och leka med gick jag ganska snabbt ifrån.

Jag ville skapa något som kopplades till byggnaden.
Något symbolvärde eller orienteringstanke finns med i gestaltningen.
Viljan var att fästa något på tegelväggen som kan hänföras till naturen.

Fjärilens kropp var utgångspunkten som fästpunkt.
Vingarna bockades i olika lägen som skapar en rörelse utefter olika grader.

Storleksförhållande intressant – hur uppfattas något som blir mycket större än verkligheten.

20151223_105151Gul är en citronfjäril och silver skall föreställa en hagtornsfjäril.
Blåvinge och sorgmantel finns också med i samlingen.
Och med tiden förändras kopparfjärilen i olika nyanser för att till slut lysa grönt.

Fjärilseffekten är iden om att små händelser kan påverka stora system.

Fjärilens larv- och puppstadium innebär en dramatisk förvandling. Man kan likna det med skaparakten som ofta handlar om att omvandla idéer  till färdigt uttryck.
Ett konstverk – ett hantverk

Gestaltningen bygger delvis på den spänning som variationen mellan fjärilarna skapar.
Mångfald.

I Sverige finns 122 arter av fjärilar. Fjärilarna livnär sig på blommornas nektar.
De anspelar på naturen i närområdet.

20151223_112402                                    Harry Martinson:

Barnen jaga mig. Solen går ned bortom malvorna och tuvan,
räddar mig till natten.
Månen stiger; den är fjärran ,jag är inte rädd.
jag lyssnar till dess strålar.
Mina ögon få hinnor till skydd.
Mina vingar sammanklibbas av dagg.
Jag sitter på nässlan.

Tommy E Westerling /Åled 20160113

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

