Halmstadgruppen – Hemma i Halmstad

I höstas gästspelade Halmstadgruppen som instagrammare på Halmstads Kommuns instagramkonto. Missade du den festligheten? Här kommer veckan i sin helhet i text och bild!

Hej! Det är vi som är Halmstadgruppen, och det här är vårt museum, Mjellby Konstmuseum. Här kan man alltid se vår konst, och tre tillfälliga utställningar per år. Just nu kan man se en jättestor utställning med vår konst, och några av våra kollegor. Den heter Halmstadgruppen – Hemma i Halmstad. Och det är vi ju!

IMG_9090.JPG

Mjellby Konstmuseum ligger precis utanför Halmstad, det var Eriks dotter Viveka som köpte Mjällby gamla skola på 80-talet och började ha utställningar där. Det har byggts ut i flera omgångar och drivs nu av kommunen. Häng med oss in!

IMG_9091.JPG

Utställningen visas t.o.m. 17:e januari. Museet är öppet dagligen 12-17.

”Ska vi inte ta en fika innan vi kollar konst? Det hör liksom ihop. Kaffe och kärleksmums, kan inte bli bättre!”

IMG_9092.JPG

Mjellby konstcafé drivs av Goda Livet i Halmstad som är ett socialt arbetsintegrerande företag. Målet är att driva eftertraktade företag som kan skapa arbetstillfällen, framför allt till personer långt ifrån arbetsmarknaden. Denna typ av företagande ger både ekonomisk och mänsklig tillväxt. Caféet är under vinterhalvåret öppet under helger. 

”Kolla här vad jag hittade i shopen! En bok bara om oss!” ”Ja Sven, vi vet, men det verkar kanske lite självupptaget att tipsa om böcker om sig själv?”

IMG_9097.JPG

I butiken på Mjellby Konstmuseum kan du köpa böcker, utställningskataloger och ett stort sortiment affischer och vykort. Du hittar också presentartiklar, allt från spel och magneter till designade smycken. Du kan även beställa en del av sortimentet på vår webbplats. Betalning sker mot faktura.

Här har vi ju utställningen! Den öppnade i lördags, det ska bli så kul att se allt som är framplockat ur valven, inlånat från privatpersoner och andra museer! Sen får vi ta och presentera oss lite närmare.

IMG_9098.JPG

Utställningen visar Halmstad ur Halmstadgruppens perspektiv. Genom konst, filmer, berättelser och fotografier kan du uppleva staden, dess kulturliv och modernismens intåg i början av 1900-talet. 

Här är vi oss alla sex , på ett grupporträtt målat av Stellan Mörner 1936. Det hängde från början på Restaurang Laxen på Klammerdammsgatan, i hörnet ovanför vårt stammisbord. Det var tider det! Vad är då en konstnärsgrupp? Vi är helt enkelt sex killar som växte upp i Halmstad (utom Stellan, han kom hit pga sin pappa) och vi ville alla bli konstnärer! Det är ju inte så lätt att etablera sig som modernistisk konstnär i en småstad, så vi gick ihop för att hjälpa varandra och lättare kunna få utställningar. Funkade jättebra! Vi höll ihop i 50 år! Från den där dagen 1929 till 1979, när Stellan var den första att gå bort.

IMG_9102.JPG

Grupporträtt av Halmstadgruppen, Stellan Mörner, 1936. Olja på duk, Halmstads kommuns konstsamling/Mjellby Konstmuseum. Bilden är beskuren.

”Erik Olson heter jag (1901-1986). Min bror Axel och min kusin Waldemar är också med i gruppen, och redan som barn cyklade vi omkring och målade av landskapet runt Halmstad. Eftersom det var min dotter Viveka som grundade museet så finns det ett speciellt rum här med bara min konst, Erik Olson-rummet, det ser du här!”

IMG_9105.JPG

Museet hette en gång i tiden Mjällby Konstgård. Viveka Bosson, dotter till Erik Olson i Halmstadgruppen, grundade konstgården 1980 då hon köpte Mjällby gamla skola och gjorde om det till en liten privat konstgård. Tack vare sina internationella kontakter kunde Viveka visa många internationella utställningar, bland annat av Sonia Delaunay, Le Corbusier med flera. 1997 donerade Viveka Bosson konstgården till Halmstads kommun tillsammans med en betydande samling av Halmstadgruppens verk.  Då byggdes bland annat en ny utställningshall, entré samt café. Efter denna tillbyggnad bytte Mjällby Konstgård namn till Mjellby Konstmuseum – en av anledningarna var att anpassa namnet till en internationell kontext. Idag drivs museet av konstavdelningen som är en del av kulturförvaltningen i Halmstads kommun.

”Axel Olson (1899-1986) heter jag, och är Eriks storebror. Jag och kusin Walle åkte till Paris på 20-talet och gick i skola hos Fernand Léger, det ni!  Här beundrar jag mitt eget verk ”Hamn”, som jag målade 1939, precis när andra världskriget brutit ut…

IMG_9106.JPG

Hamn, Axel Olson, 1939, Olja på duk, Halmstads kommuns konstsamling/Mjellby Konstmuseum/Nanneska samlingen.

Sven Jonson (1902 -1981) heter jag! Jag växte upp i Halmstad och var alltid intresserad av att skriva dikter och måla, men jag hade inga kompisar med samma intressen :´( Därför annonserade jag i tidningen efter likasinnade, och träffade bl.a. Esaias Thorén. Innan vi lärde känna de andra halmstadgruppenkillarna hade vi en egen konstnärsgrupp som hette ”de unga”. Här är ett verk jag målade på 70-talet: Preludium II, som man just nu kan se i barndelen av utställningen.

FullSizeRender.jpg

Preludium II, Sven Jonson, 1972, olja på duk. Deposition på Mjellby Konstmuseum.

Stellan Mörner här! Jag är den enda av Halmstadgruppens medlemmar som inte växte upp i Halmstad, utan på ett gods utanför Örebro. Men min pappa blev landshövding i Halmstad, så då spenderade jag mycket tid här, och träffade så småningom på de andra killarna. I den här målningen kan man spåra lite av min uppväxt på slottet, med de fladdrande skuggorna av stearinljusen och de gamla släktporträtten…

FullSizeRender[1].jpg

Skuggspel, Stellan Mörner, 1941, olja på duk. Halmstads kommuns konstsamling/Mjellby Konstmuseum/Nanneska samlingen

Hej! Jag heter Esaias Thorén! (1901-1981) Min pappa var snickare, och jag jobbade också i familjeföretaget innan jag satsade helt på konsten. Den här skulpturen t.ex. har jag snickrat i trä!

IMG_9107.JPG

Utan titel, Esaias Thorén, 1929, trä. Hallands Konstmuseum.

Hallands Konstmuseum ”Waldemar Lorentzon (1899-1984) här, jag föddes på släktgården Lorentzberg i Holms socken utanför Halmstad. Min konstnärliga utbildning fick jag bl.a. i Stockholm och Paris. Men vad tycker ni om den här fåtöljen som de verkar ha köpt in speciellt för att matcha min målning?”

FullSizeRender[2].jpg

Korsform och drakslinga, Waldemar Lorentzon, 1959, olja på duk. Halmstads kommuns konstsamling/Mjellby Konstmuseum

”Men vad nu? Ska vi lämna museet?” ”Javisst, det finns ju så mycket annat att se i stan som vi har gjort, inte bara dammiga tavlor på ett museum” ”Vilken trevlig Nissan Micra förresten!” ”Ja Erik, du är väl van vid att sitta i baksätet, du skaffade ju aldrig körkort!”

IMG_9112.JPG

”Ja, det här är ju en viktig adress för oss, Bredgatan 4” ”Det var här vår vän Egon Östlund bodde när det begav sig” ”Och det var här vi enades om att gå ihop i en konstnärsgrupp den där augustidagen 1929!”

IMG_9114.JPG

Halmstadgruppen höll ihop som konstnärsgrupp 1929-79.

”Vi vet att du är stolt över dina glasmosaiker Sven, men såg det verkligen ut så här när de invigdes?” ”Nä det var ju när sporthallen invigdes 1956/57, här känner jag inte alls igen mig?! De måste ha flyttat konstverken!” Vet ni kanske var vi är?

IMG_9116.JPG

Sven Jonsons glasmosaiker flyttades från gamla sporthallen till Halmstad Arena när sporthallen revs.

Äntligen stod prästen i predikstolen! Eller åtminstone Erik Olson vid sin altarkomposition i S:t Nikolai kyrka vid Stora torg. ”Smidesskranket designade jag 1965, där kan ni se Kristi båda advent: födelsen och första julen, och korset i mitten har Kristi fem sårmärken.” S:t Nikolai är en av många kyrkor i Halmstad och Sverige där Halmstadgruppens medlemmar har bidragit med konstverk. Känner ni till några fler?

IMG_9119.JPG

”Det här är också en plats som har förändrats mycket sedan vi skapade vår sexton meter långa fresk 1953” ”Ja, temat ’litteraturens historia’ var något mer relevant när det här var ett bibliotek” ”Men visst är det kul att det händer så mycket här i huset!”

IMG_9126.JPG

Gamla stadsbiblioteket fick nya funktioner när det nya invigdes 2006, idag är det ett kulturhus för unga och har bytt namn till Nolltrefem. 

”Haha, Axel, försöker du hålla handen med din stenintarsia?” ”Ja, det var så längesen jag såg den, och visst är den fin?!” ”Och lätt att missa där alldeles innanför huvudentrén”

IMG_9127.JPG

I entrén till Nolltrefem finns detta något svårupptäckta verk av Axel Olson.

”Här är ett av våra gemensamma konstverk. Vi fick göra en fast väggmålning, en fresk, i foajén på Halmstads teater 1954” ”Och vad passar bättre än temat ’teaterns utveckling genom tiderna’?” ”Tja, ännu bättre passar väl de här tjusiga maskerna som är misstänkt lika oss, bra jobbat Stellan!”

IMG_9130.JPG

För att läsa mer om konsten på Halmstads teater se www.halmstad.se/konst

”Vem är det du jagar Waldemar?” ”Det är Judas med pengapungen! Han får symbolisera det onda i den klassiska kampen mellan gott och ont inom teatern”

IMG_9142.JPG

”Du ser ut att trivas bra där Erik” ”Javisst, det här är mitt smide, eller det är jag som har designat det i alla fall. Ser ni Apollon och harlekinen?”

IMG_9151.JPG

”Vi har redan börjat fredagsmyset här på Rådhuset!” ”I förrummet till kommunstyrelsens sessionssal närmare bestämt” ”Under min målning Uppståndelse alldeles specifikt” ”Ja Sven, det är en väldigt trevlig målning”

IMG_9157.JPG

Uppståndelse, Sven Jonson, 1942, olja på duk. Halmstads kommuns konstsamling.

Om du vill gå en virtuell konstrunda bland konsten på Rådhuset, se www.halmstad.se/konst

”Har du plötsligt blivit ordförande i kommunstyrelsen Esaias?” ”Nä, men man får ju passa på och posera med ordförandeklubban när man ska skryta med sin intarsia?” ”Tjusigt med temat ’staden vid havet’, och visst är det Norre Port som skymtar där bakom dig?”

IMG_9158.JPG

Intarsia är en teknik där olikfärgade träslag sammanfogas till en bild. Samtliga medlemmar i Halmstadgruppen fick göra intarsior i Rådhuset när det uppfördes i slutet av 30-talet, utom Erik Olson som utförde ett smidesräcke.

”Du och dina smiden Erik” ”Ja men visst är det snyggt och surrealistiskt? Och här kommer man upp till kommunfullmäktiges sessionssal”

IMG_9161.JPG

”Ska vi kika in i kommunfullmäktiges sessionssal? På insidan av dörrarna är det nämligen mina intarsior.” ”Kolla du först Waldemar, så att det inte är sammanträde”

IMG_9162.JPG

”Jaha, då var äventyren slut för den här gången”  ”Tack för den här gången, och hoppas att vi ses på Mjellby snart!”

Om du vill veta mer om konsten i Halmstad kolla www.halmstad.se/konst, där kan du bland annat gå en virtuell konstrunda på Rådhuset. Vill du veta mer om Halmstadgruppen: besök oss på Mjellby Konstmuseum, öppet dagligen 12-17, eller www.mjellbykonstmuseum.se

Ylva Brännström, konstpedagog.

This entry was posted in Halmstadgruppen, Mjellby Konstmuseum. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

