Monumentalt måleri i det offenliga rummet

Det är något mycket speciellt med att få följa framväxten av ett konstverk. Att titta på skisser, höra konstnärens funderingar, se problem som uppstår, löses och får konstverket att ta nya vägar.

Förra veckan målade den kanadensiska konstnären Peter Gibson, alias Roadsworth, på cykelbanorna vid Halmstad Arena. Färgen är sådan man målar trafiklinjer med, och den finns i tre färger: vitt, blått och gult. Det är en begränsning han måste förhålla sig till.

Måndag förmiddag såg han för första gången platsen där han skulle måla. Planen var att han skulle använda stenciler, d.v.s. former han skär ut i tjockt papper och använder som mallar för repetitiva mönster. Men det blåste i Halmstad förra veckan. Kraftigt. Delvis därför övergav han idén om stenciler och målade istället på fri hand, med en roller på långt skaft.

Roadsworth målar vid Halmstad Arena  Cyklist

Under veckan stannade nyfikna halmstadbor och turister och tittade, frågade och funderade på vad det var som växte fram. Det är färgstarkt, uttrycksfullt, till stor del abstrakt men med föreställande inslag. Peter Gibson har såklart en arsenal med motiv och uttryck med sig i bakhuvudet när han ska göra ett sådant här verk, men platsen ger också inspiration. De många cyklisterna som trampat förbi när han målat har gjort avtryck i målningen i form av en enorm cyklist som susar in under viadukten, på väg mot arenan.

Det är fascinerande att se de organiska formerna växa fram och se symmetrin i mönstren han skapar. Det börjar med en enkel skiss med förslag på former, och sen låter han det växa ut över långa sträckor av asfalt. Det finns inget utrymme för att göra om, färgen sitter där den sitter i ett antal år framöver. Såklart kan han måla över, bygga på formerna, måla till något ytterligare, men det går aldrig att gå tillbaka. Känslan för perspektiv och proportioner, för vinklar och hur mönster möts är något han har finkalibrerat genom åren. Att måla monumentalt är i sig svårt, att måla monumentalt på marken har sina alldeles egna utmaningar.

Men utöver begränsningar och utmaningar så finns det också fantastiska möjligheter med den här typen av konst. Den möter betraktaren i en situation när vi inte förväntar oss att möta konst, när vi är inne i våra mest vardagliga bestyr: cyklandes till jobbet, på väg till träning, på väg hem eller bort. Situationer då vi brukar gå på autopilot och bara ta in den information vi behöver för att ta oss från punkt A till punkt B. De vanliga formerna vi möter i gatumiljön är pilar och linjer: anvisningar för hur vi ska röra oss. Det här försöker inte få oss att stanna eller svänga eller hålla oss på en eller annan sida, det här försöker få oss att öppna ögonen, att se vår omgivning på nytt sätt, att njuta lite extra av den där minuten på cykelturen som går på gula och blå former istället för på grå asfalt. Det är ett slags språk som vi inte har något facit till.

Roadsworth, Halmstad arena  Mot arenans entré

Det berikade min vecka genom att visa hur grått stadsrummet är i vanliga fall och hur viktigt det är att vi ibland får se något som överraskar och väcker oss. Peter Gibsons verk är en hyllning till cyklismen och en hyllning till färg och form, men också en radikal påminnelse om att det offentliga rummet tillhör oss alla. Det borde vara ett utrymme för mer än reklambudskap och anvisningar om hur vi får och ska röra oss. Det borde finnas mer plats för uttryck som stimulerar vår fantasi, väcker vår nyfikenhet, och kanske även vår lust att själva uttrycka oss kreativt. Det är offentlig konst när den är som bäst.

Ylva Brännström, konstpedagog

Advertisements
This entry was posted in offentlig konst. Bookmark the permalink.

One Response to Monumentalt måleri i det offenliga rummet

  1. Pingback: Årskrönika Konstavdelningen 2015 | Konst i Halmstad

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s