Zipper Park

Konstnären Robert Hais blev 2014 tilldelad Lars Johansson stipendiet som kulturförvaltningen årligen delar ut. Detta för att kunna skapa ett nytt offentligt konstverk. Zipper Park växte fram och på sju olika platser i centrala Halmstad har ni möjlighet att beskåda de olika installationerna. I stipendiet ingår även att ha en utställning på Halmstads Konsthall och nedan berättar Robert om sin upplevelse kring arbetet med den.

Zipper installation på Halmstads Konsthall

Zipper installation på Halmstads Konsthall

 

Det är sjukligt mycket betong, asfalt, puts och andra hårda ytor i det allmänna rummet idag. Den breder ut sig mer för varje dag på bekostnad av grönska, som kostar för mycket att sköta.

Tittar man uppåt i landet finns det många städer som har kommit väldigt långt i den processen av eliminering. Där vill man inte vara. Där mår man dåligt.

Det är ur denna kritik som jag skapade Zipper Park, där en dragkedja låter moder jord titta fram ut den anlagda marken.

Det ända jag inte fick med mig i projektet var att använda just riktigt gräs…

I anslutning till installationen fick jag möjlighet att ställa ut på konsthallen vid Stadsbiblioteket. Väl där inne gick det bra att använda riktigt gräs, vilket är en kul paradox.

Jag vände på estetiken i rummet och anlade gräsmatta runt verket och kol invändigt, som fick representera den aska jag anser att den utvändiga miljön blivit…

Tills personalen på Stadsbiblioteket sträckte nävarna i vädret och ville bussa facket på mig när kol och gräslukt nådde deras sinne.

Där dog installationen… Kolet skulle bytas ut och gräsmattan fick inte vattnas…

Ha en fin sommar och njut av sommarens alla smaker och lukter.

/Robban

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Zipper Park

  1. Pingback: Årskrönika Konstavdelningen 2015 | Konst i Halmstad

Leave a Reply

