Hanna Hallén: Fågel, fisk och mittemellan – Förskolan i Åled

Hanna Hallén är född och uppvuxen i Halmstad och har många strängar på sin lyra. Förutom sitt eget skapande som konstnär jobbar hon med folkbildning, miljö-, framtid- och jämlikhetsfrågor. När Åleds förskola byggdes ut avsattes pengar till en konstnärlig gestaltning och vi tyckte att Hannas många gånger lekfulla uttryck kunde passa bra i sammanhanget.

Jag blev tillfrågat att utföra en konstnärlig utsmyckning av Åleds förskola, enligt 0,5% regeln efter tillbyggnad av ett annex, med önskemål om ett utomhus-verk. Utmaningen med en förhållningsvis liten budget gjorde det svårt att skapa till exempel lekskulptur. Mitt förslag var att måla tecken direkt på skolgårdens asfalt.

img_20150501_154103_550wDen vita trafiklinjefärgen är utvecklad för att måla trafiklinjer på asfalt. Den har snabb torktid, lång hållbarhet och tål slitage. Motiven består av djur, mönster och enkla symboler: Hos fågeln i himlen lyser solen fast det regnar. Lejonmamman passar sina barn. Huset sover. Det växer! Fisken simmar iväg. Är det bubblor eller fiskägg? Vågor och vatten i skuggan på norrsidan. Vad hittar du runt hörnan?

Linjerna är enkla, tydliga och hoppvänliga. De skapar nya rum på asfalten. Motiven är snälla. Jag vill inspirera till lek utan regler satta i förväg. Jag hoppas att barnen kommer bli nyfikna på symbolerna och att de snabbt gör dem till sina. Jag önskar att de fyller dem med mening och historier. Skapar barnen egna, nya lekar kring tecknen så har jag lyckats med mitt uppdrag!

/Hanna Hallén

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

