Kubensus. 24 timmar på Halmstad Konsthall.

Performance på Halmstads Konsthall

Performance på Halmstads Konsthall

Rickard Fredborg genomförde en performance på Halmstads Konsthall under 24 timmar. Här är hans tankar och reflektioner kring genomförandet.

Framförandet blev väldigt existentiellt, det kändes vid stunder som att jag levde i ett konstverk, att jag och rummet var beroende av varandra och utvecklades ihop. Den största utmaningen var att känna av när man skulle introducera ett nytt element så att utvecklingen av framförandet inte gick för fort men heller inte stod helt stilla. Jag lade märke till att när jag var väldigt inne i det jag gjorde inuti boxen under en längre tid var det väldigt mycket människor som stannade och gick fram. Medan när jag var väldigt utåtriktad och sökte ögonkontakt var det fler folk som bara gick förbi. Tror att känslan av att iaktta någon som gör något utan att personen är medveten om att någon tittar tilltalar folk.
Det var även spännande att se hur folk förändrades ifrån hur de betedde sig under dagen, kvällen och natten. Folk som var på väg till biblioteket, en middag, en förfest, till krogen, hem från krogen och till jobbet tidigt på morgonen.

Tack för att jag fick möjlighet att framföra detta experiment i era lokaler.

Rickard Fredborg

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

