Kristina Digman: Jag tycker om träd. Kanske är det så enkelt.

Kristina Digman är konstnär, barnboksillustratör och författare. När förskolan i Kvibille byggdes ut med en avdelning frågade vi Kristina om det fanns möjlighet att få hänga någon av hennes fina illustrationer där. Kristina lät då trycka upp ett fantastiskt träd på en stor textil som befolkas med olika djur. 

Träd

Kristina Digman 2015

Jag tycker om träd. Kanske är det så enkelt.

Träd om vintern, som mörka teckningar mot himlen, träd om våren, med ljusgröna genomskinliga blad och fågelsång, sommarsus i gröna kronor, brinnande färger om hösten. Det finns ofta träd med när jag gör mina bilder. Man kan lägga mycket symbolik i träd: växande, förankring, kunskap, livskraft, tid…allt det där kan tolkas in. Jag överlåter det åt betraktaren, men själv “befolkar” jag gärna mina träd med djur och människor, tänker att trädet är ett gömställe, en utsiktsplats, ett bo. Trädet som jag skapat för Lundsgårds Förskola i Kvibille, har fått en blandad skara av vilda och tama djur, en höna, en räv, en påfågel, en fladdermus. Jag tyckte det var roligt att placera en igelkott ganska högt upp, och hoppas det ska sätta igång funderingar…den kan ju inte klättra, hur har den kommit dit upp? Skatungen har fått ett guldhalsband, skator är ju kända för att tycka om saker som glittrar.

Jag hoppas mitt träd ska inspirera till funderingar, sagor och lekar. Eller bara skänka lite grönska.

Halmstad, mars 2015

Kristina

This entry was posted in konstnärlig gestaltning, offentlig konst, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

