Broderade äventyr på Ängalyckans förskola

Åtta brodöser har sedan våren 2014 arbetat med ett gestaltningsuppdrag för en förskola i Simlångsdalen. Det gemensamma temat har varit “Saga, dröm, fantasi” som varje konstnär har tolkat på sitt eget sätt. En speciell liten figur förekommer som en röd tråd i alla bilderna och man har också broderat in begrepp som framför, bakom, bredvid, cirkel, fyrkant, bokstäver, siffror m m, allt för att barnen ska kunna resonera kring bilderna och för att stimulera dem till att hitta på egna sagor till de olika scenerna. Åtta textila konstverk av medlemmar i Brodera Mera i Halmstad pryder nu väggarna på Ängalyckans förskola i Simlångsdalen.

Projektet startade våren 2014 med en workshop tillsammans med barnen där de fick vara med och skapa ett alldeles eget konstverk av tygbitar. Vi klippte, klistrade och barnen berättade vilka sagor de tyckte mest om och det tog vi med oss i vårt skapande.

Vi ville ha med en figur i varje bild som skulle vara med på denna fantasiresa. Den fick formen av en trekant med en grön tofs i form av det blad och röda stövlar. Barnen skulle få i uppgift att ge hen ett namn då bilderna kom på plats.

Medlemmarna i Brodera Mera jobbade under våren och sommaren på var sitt håll och vi hade några avstämningar med ”hejarop”. Alla bilder har en liten beskrivning/historia och dessa historier är tänkta att väcka en nyfikenhet hos barnen att lära sig mer.  En av dessa  ”berättelser”  är skriven av Maria Henriksson till bilden ”Kossan bjuder på mjölkdrink”, och lyder såhär:

Kossan bjuder på mjölkdrink, 2014 © Maria Henriksson, Halmstad

SAGAN OM KO-TAVLAN

”Figuren” är ute och går i naturen. Plötsligt blir hen både hungrig och törstig. Då får hen syn på en ko på ängen och går fram till henne och frågar om hon vet var man kan få tag på mat. Kon säger att figuren gärna får smaka på hennes mat. Figuren ser sig omkring men ser ingen mat. (Varför då? )

– Var är maten?, frågar figuren.

– Den finns ju överallt, svarar kon och böjer sig ner och börjar beta av gräset och klövern på ängen.

– Men jag kan ju inte äta gräs och klöver, säger figuren till kon, det tål inte min mage. Finns det inget annat här som jag kan äta?

– Nu vet jag, säger kon, du kan ju få dricka av min mjölk. Min kalv orkar ändå inte dricka allt, och min mjölk är både god och full av näring som gör dig pigg och stark!”

De fyller ett glas med mjölk från kons spenar. Sen får figuren sitta på kons svans och dricka mjölk med ett sugrör tills hens mage är alldeles full av mjölk. Under tiden berättar kon att på vintern, när det inte växer något gräs på ängen, så äter hon ensilage (konserverat gräs) som bonden gjort till henne och hennes kompisar i ladugården.

– Och för att jag ska kunna göra riktigt mycket mjölk så får jag också säd av bonden, t ex havre och vete (finns på bilden) och dricka mycket vatten, berättar kon.

– Hur mycket mjölk får det plast i ditt juver?, undrar figuren.

– Massor, svarar kon, det räcker till 30 mjölkpaket om dagen. Men det är jobbigt och man måste äta nästan jämt. Därför tömmer jag juvret 2 månader om året så det får vila innan jag får en ny kalv.

– Jag undrar, säger figuren, vad nyckelpigorna i gräset äter? Och måste inte gräset och klövern och säden som du äter också få mat för att växa?

– Jo, svarar kon, allt som växer behöver mat.  Alla växter som du ser hämtar sin mat från solen, vattnet och jorden. Fast vad nyckelpigorna äter vet jag just inte, vi får nog fråga dem.

Här ser ni de andra bilderna där vår ”figur” är på nya äventyr:

/Brodera Mera i Halmstad

This entry was posted in konstnärlig gestaltning, offentlig konst, procentregeln and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

