Museets scrapbook

… så tänker jag när jag ser vykortshyllorna i Mjellby Konstmuseums shop. I hyllorna kan man hitta påminnelser om gamla utställningar som visats på museet. Lokala konstnärer samsas på samma plats som konsthistoriens pionjärer, suggestiva motiv bredvid sockersöta porträtt.

Ett axplock av vykorten på Mjellby Konstmuseum.

Ett axplock av vykorten på Mjellby Konstmuseum.

För mig är vykortshyllan något mer än souvenirer, det är en karta och ett fotoalbum över museets liv. Vykortshyllorna har blivit en av de mest intressanta delarna av ett museum för mig. Korten berättar en historia om vad som visats på museet under en lång tid, vilket fokus (uttalat eller underförstått) man har/har haft, men också på museets bredd. Är det bara samma typ av verk/konstnär som visas? 

bild 2

Tittar jag på Mjellbys hyllor kan jag se att det finns ett tydligt fokus på surrealism. Givetvis via Halmstadsgruppen, vars bilder dominerar utbudet, men även i andra konstnärer så som Denise Grünstein, för att nämna en. Vi kan också se en tyngd på det modernistiska, även om samtiden och romantiken kryper in lite här och var. Håller du med? Hittar du fler saker?

bild 1

 

 

Jag skulle vilja uppmana alla att kasta ett öga på vykortshyllan nästa gång du besöket ett museum, det säger mer än man kan tro!

/Rebecca Nordström, vik. utställningsproducent och guide

This entry was posted in Mjellby Konstmuseum and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

