Nyfiken på Elsa Danson Wåghals

Nu ska vi berätta lite om Elsa Danson Wåghals. Jag ger mig katten på att de flesta av er aldrig har hört det namnet förut. Hon fanns enbart i min yttersta periferi (och då är jag ändå ordentligt insyltad när det gäller kvinnliga konstnärer) fram tills ett par dagar sedan. Då kom det nämligen till min kännedom att det sannolikt är hon som är kvinnan på porträttet målat av Agnes Cleve som är omslagsbild och affischbild till vår utställning om Agnes Cleve på Mjellby Konstmuseum.

Omslagsbilden. Målningen visas även på utställningen Agnes Cleve - svensk modernist i världen.

Omslagsbilden. Målningen (beskuren här) visas även på utställningen Agnes Cleve – svensk modernist i världen.

Det är på många sätt en underbar bild. De korslagda armarna, dra-åt-helvete-blicken, kläderna, interiören, de märkliga skulpturerna i bakgrunden. Det är klart man blir nyfiken på att veta mer!

Elsa Danson föddes i Stockholm den 13 januari 1885. Hon började yrkesarbeta som 18- åring och blir  telegrafist – ett av ganska få yrken som var öppna för kvinnor vid den här tiden (att fadern arbetade som revisor på Telegrafstyrelsen torde varit en bidragande faktor). Även hennes två systrar Alida och Gerda arbetar som telegrafister. Någon gång efter 1910, vi vet inte när,  tar hos efternamnet Wåghals, ett gammalt släktnamn på faderns sida. Det är också någonstans i början på 10-talet som hon börjar  studera konst. Först på tekniska skolan (nuvarande Konstfack) sedan på Caleb Althins målarskola (sannolikt kring mitten av 10-talet). 10-talet är också en period där kvinnliga konstnärer börjar mobilisera sig och agera för sina rättigheter, inte minst genom bildandet av Föreningen kvinnliga konstnärer 1910. Situationen för kvinnliga konstnärer i Sverige vid denna tidpunkt är närmelsevis hopplös. Bara män fick vara med i konstnärsorganisationer och utan sådan tillhörighet fick kvinnor inte ställa ut. Därför gick konstnärinnorna ihop och bildade ett eget förbund som snart blev känt och uppmärksammat. Det sporrade också allt fler kvinnor att våga välja konstnärsyrket.  Det politiska läget, med införandet av kvinnlig rösträtt 1919, blir en språngbräda mot en ny tid av självständighet.

Men under sina konststudier forsätter Elsa att arbeta, och hon avancerar. 1917 får hon en placering som telegrafföreståndare i Backe, Västernorrland och flyttar dit. Hon är skriven där till 1920. Konststudierna måste ha lagts på is – tillfälligt åtminstone. Men någonting gör att hon 1920 väljer att säga upp sig och bege sig ut i Europa för att satsa helhjärtat på konsten. Hon är nu 35 år. Hon har också valt bort äktenskap och barn – den gängse, så stenhårda normen.  Hon åker först till Nice 1921 för att studera klassisk skulptur hos Fabio Stecchi, därefter till Rom och British Academy of Arts där hon till 1923 studerar måleri, skulptur och teckning.

Elsa

Elsa Danson Wåghals.

Därefter beger  hon sig till Paris. Från 1925 är hon skriven där och vistelsen verkar ha sträckt sig till 1930.  Där vet vi med säkerhet att hon studerar hon måleri och skulptur för  Bourdelle. Enligt lexikon och flera källor studerar hon därefter träskulptur för vitryssen Zadkine. Problemet är bara att Zadkine  inte tar emot elever vid denna tidpunkt, utan först efter 1945 när han återvänder efter exil i USA. Men på något sätt torde hon ändå ha kommit i kontakt med Zadkine, eller åtminstone hans konst – är hon tillbaka i Paris efter andra världskriget? Zadkine, i likhet med Lipchitz och Archipenko, experimenterade med kubismens formspråk genom att omforma den nakna människokroppen till geometriska kompositioner. man kan se tydliga influenser i Zadkines formspråk i Elsas skulpturer. Hon kom bland annat att arbeta i träslag som ebenholts och sjödränkt ek(!). Elsa studerade även för André Lhote och, till synes i omgångar, på Otte Skölds målarskola. Hon deltog i flera samlingsutställningar i Nice, Paris, Florens, Philadelphia, Brooklyn och London. Under 30- och 40-talet verkar det också som hon är hyfsat etablerad i det svenska konstlivet med flera viktiga galleriutställningar och salonger. Hon verkar ha levt ett radikalt liv utanför dåtidens normer. Hon dör 1977, 92 år gammal. Hon donerade en stor fastighet på Lidingö som skulle användas som bostad åt en kvinnlig skulptör –  detta blev sedermera grundplåten till Stiftelsen  Konstnärshem. I dag finns ett stipendium i hennes namn.

Hur hamnade Elsa på Agnes målning? Att Elsa Danson Wåghals och Agnes Cleve träffades är logiskt och fullt möjligt – både ingick i flera Stockholmsbaserade sammanslutningar för kvinnliga konstnärer och umgicks i samma kretsar. Var de till och med vänner?

Och vad vet vi egentligen mer om Elsa? Inte mycket mer än det som redovisats ovan. Luckorna mellan uppradandet av utbildningar och utställningar är smärtsamma. Hur såg hennes liv ut? Nätverk? Hon återfinns inte heller i historieböckerna (bortsett från Allerhems konstnärslexikon från 1953), hennes skulpturer och bilder finns inte inköpta på några museer, inga viktiga samlare har köpt upp hennes konst, inga forskare har (än så länge!) börjat inventera hennes historia. Utan dessa (historiskt patriarkala) strukturer överlever man inte som konstnär. På så vis blir Elsas berättelse också en annan, kollektiv berättelse – den om många kvinnliga konstnärers öde.

Åk till Bromma och titta på den här.

Vid Olovslundsdammen i Bromma står sedan 1980 en skulptur av Elsa Danson Wåghals. Ett känsligt, arkaiskt,  kvinnohuvud i granit. Nästippen saknas och hakan är skavd efter skadegörelse på verket för ett tiotal år sedan.  Jag har lovat mig själv att någon gång åka och titta på den. Enstaka målningar dyker upp på mindre auktionsverk lite här och var. Men det MÅSTE finnas mer information om henne. Och var är hennes skulpturer? Vet ni läsare något? Maila till mjellby.konstmuseum@halmstad.se

/Karolina

Ps. Efter info från er läsare vet vi nu att EDW donerade flera hundra verk till Östergötlands museum. Vi åker dit i höst för att titta. Fortsättning följer….Ds

 

Advertisements
This entry was posted in Mjellby Konstmuseum, Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s