Högsäsong och en möjlig upptäckt

Ni anar inte hur exalterad jag är!

Det är nämligen så att högsäsongen har dragit igång i Halmstad! Det har varit så många besökare på vår Agnes Cleve-utställning ute på Mjellby Konstmuseum och jag har haft otroligt roligt. Det finns något särskilt pirrigt i att visa runt en stor grupp människor.

Just nu befinner jag mig i en fas där jag börjar upptäcka nya saker i utställningen. Teman, känslor och detaljer börjar komma till en och tillslut går det inte att INTE se upptäckten. Man börjar experimentera och känna sig för om man hittat på upptäkten, eller om det är fler som kan se samma sak. Den här fasen är väldigt spännande som guide för det kan gå lite hur som helst. Gruppen kanske inte alls håller med, eller så har dem fått syn på något helt annat. Guidningen kan alltså gå åt vilket håll som helst.

Jag har hittat några säkra kort, men jag trevar fortfarande efter en upptäckt. Vad tror ni om det här:

Agnes Cleve, "Utan Titel", 1936

Agnes Cleve, “Utan Titel”, 1936

Agnes Cleve, "Firenza", 1922

Agnes Cleve, “Firenza”, 1922

 

 

 

 

 

Ser ni några likheter mellan porträttet till höger och resebilden till vänster? Vid första anblick kan de tyckas helt skilda.

Men jag tycker mig ändå se något. I den vänstra bilden ser vi arkitektur. Bilden tycks fokuserat på byggnadernas uppbyggnad. Lite som en studie över hur det är möjligt att bron kan bära så mycket. Jag kan känna en analytisk blick där konstruktionen fått särskild uppmärksamhet.

Vad har då detta med ett porträtt att göra? Jo, jag vill mena att samma typ av angreppssätt är tillämpat på kvinnan till höger. Jag tycker mig kunna se precis hur benen i pannan, käken och kindbenen formar ansiktet. Hur benens placering spänner ut huden och konstruerar ansiktsdragen. Det finns något analytiskt i sättet hon avbildat kvinnan på, som att hon verkligen vill förstå strukturen bakom. Det är spännande hur hon lyckas få något så konstruerat som en byggnad att höra samman med något så organiskt som en människa. Eller vad tycker ni? Kan jag vara något på spåren?

/Rebecca, guide och vik. utställningsproducent

psssst! Ni kan gå med en visning varje dag klockan 14.

This entry was posted in Mjellby Konstmuseum, Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

