Gestaltningsprojekt på Falckens väg med Rigmor Dahlqvist

Ni som följt vår blogg kommer kanske ihåg att Rigmor Dahlqvist tidigare skrev om sin konstnärliga gestaltning på Falckens väg. Annars kan man läsa det inlägget här. Nu är projektet slut och Rigmor summerar arbetet.

Ett stråk i blått och grönt leder in genom entrén. Några ”händelser”i gult och orange dyker upp på vägen. Min tanke för den här delen av entrén var, att tillföra något som går att uppleva medan man är i rörelse, på väg. Entrén är ju en passage, inte en plats där man stannar upp. Längre in vidgar sig rummet och där finns utrymme att stanna till en stund, om man vill. Här hänger höstens och vinterns samlade bilder, från många målarverkstäder på boendet.

010

Projektets idé har varit att engagera de boende och personalen i arbetet med gestaltningen. Det har blivit många eftermiddagar med bildskapande och samtal! Samtalen tog jag sedan med mig in i min egen ateljé och in i mitt eget bildskapande. Utifrån de bilder som målats på boendet, fortsatte jag med mina ”svar” – i form av nya målningar. Dessa ”bild-dialoger” är nu monterade tillsammans i entrén. Det blev alltså en vägg där många av de som bor och arbetar i huset har varit delaktiga.

Även i ett par andra gemensamma rum, hänger målningar som för samtal med varandra!

/Rigmor Dahlqvist

This entry was posted in konstnärlig gestaltning, offentlig konst, procentregeln and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

