Promenera eller cykla bland stadens skatter

Hej!

Imorgon sätter vi igång med konstpromenader i stan. De kommande tre onsdagarna har ni chansen att ta del av Halmstads centrums konstskatt. Kanske får du reda på något som du aldrig funderat på tidigare?

När jag började som guide på konstenheten slogs jag av hur många konstverk som jag missat, trots att jag är född och uppvuxen i Halmstad. Dessutom så blev det allt mer uppenbart för mig, hur mycket av stadens identitet som jag grundar i stadens konst.

En av de största aha-upplevelserna som jag fick när jag började läsa in mig på Halmstads offentliga konst var Pablo Picassos skulptur “Kvinnohuvud” från 1971. Att skulpturen har betydelse för Halmstad som konststad känns självklart. Men visste du att skulpturen lyckts med bedriften att döpa om sin placering? Från början hette nämligen Picassoparken Figaroparken. Det om något visar på konstens funktion i skapandet av konststaden Halmstad.

Det är också ett tillfälle att “turista hemma” också.

Pablo Picasso, "Kvinnohuvud", 1971

Pablo Picasso, “Kvinnohuvud”, 1971

Känner man för att vara lite effektiv och göra flera saker samtidigt så kan man passa på att testa vår sommarnyhet – Konst på cykel. Då trampar vi fram genom staden och besöker bland annat Fredrik Wretmans “0+0=8” i slottsdammen.

Mer information om var, när och hur hittar ni här: http://www.halmstad.se/upplevagora/konstochmuseer/konstpromenader.3370.html

 

/Rebecca Nordström, guide och utställningsproducent

This entry was posted in offentlig konst, Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

