Med tappad haka – UKM

Jag skrev ett inlägg om UKM (Ung Kultur Möts)

Entrén och Aicha Kheirs klänningar

Entrén och Aicha Kheirs klänningar

i förra veckan. Där berättade jag om minförväntan och den spänningen jag kände inför festivalen. För er som inte vet vad UKM är så kan festivalen beskrivas likt kulturens Gothia-cup. Ungdomar från hela Sverige samlas, knyter kontakter, visar upp sitt intresse och tar del av andras. Festivalen brakade loss på allvar i lördags och när jag skulle äta lunch såg jag flera ungdomar spontandansa till radiomusiken.

Förutom min lunchrast så var jag inne på konsthallen hela dagen. Konsten transporterades till oss vid 9 och kort därefter kom alla konstnärer. 37 st blev dem totalt. Tanken är att vi på Konsthallen skulle ge dem stöd i hängningen, men att de skulle få bestämma och utföra allt själva. Och jag känner mig riktigt stolt. Konsten som de hade med sig fick mig att tappa andan många gånger och några gånger till.

Jozzan Vengeancee porträtt gjorda med färgpennor och pastell.

Jozzan Vengeancee porträtt gjorda med färgpennor och pastell.

Men jag skulle vilja ta upp en sak när jag ändå sitter och skriver. I går på vernissaget så hörde jag flera som sa att “konstnärerna är så fantastiska för att vara så unga” och “hen verkligen kommer att bli något”. Men det tänker inte jag säga. Ni kommer aldrig att bli något. Ni ÄR något riktigt, riktigt bra. Ni ÄR fantastiska.

/Rebecca, vik. utställningsproducent Halmstads Konsthall

 

Här kommer några  fler karameller:

Johan Handin

Johan Handin, “kråkflickorna”. Ser ni att det står “Läskig, äcklig, annorlunda och konstig är komplimanger”? Det var flera av deltagarna som hade en liknande ingång i sina verk. Fint, tycker jag!

Linus P

Linus P fick förhinder och kunde inte åka till Halmstad själv. Men jag kan säga att hans teckningar uppskattades mycket och hade en ständig beundrarskara kring sig.

Elisa Silferberg Utgaard

Elisa Silferberg Utgaards akvareller är bedårande! Ut med Carl Larsson – här kommer Elisa!

Victoria Hansson

Victoria Hanssons akvareller och laveringar får mig att stanna och titta flera gånger om. Tekniken och detaljerna är häpnadsväckande och gör mig avundsjuk enda in i märgen. Jag vill också kunna!

Milad Hassani

Milad Hassani origami fick mig att tappa fattningen. Detta är bara en detalj på en av hans alster. Sicket arbete! 

This entry was posted in Halmstads Konsthall, Uncategorized and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

