Anna Persson: Välkommen in och en morgon då jag vaknade var allting randigt

För ca 1 månad sedan invigdes Åledsskolan (f.d. Enslövsskolan) där Anna Persson gjort en konstnärlig gestaltning. Persson bor och verkar i Göteborg, där hon utbildade sig på Konsthögskolan Valand under 90-talet. I sin konst blandar hon fritt mellan måleri, film och skulptur för att förmedla en historia till betraktaren.

Konst är livsviktigt och alla bör få tillgång till den!

Att göra en utsmyckning på en skola är väldigt roligt och jag ville verkligen att barnen som går på skolan skulle få en entré som satte fart på deras fantasi. Barn ger oss vuxna väldigt mycket och jag har själv tjej och en kille i yngre skolåldern från vilka jag får många konstnärliga idéer och tips.

Åled blogg 1

Anna Perssons konstnärliga gestaltning på Åledsskolan

Entrén är en helhetsupplevelse där jag är inspirerad av skolan dess omgivning och landskapet. Jag vill att man ska kliva in i en värld där besökaren blir en del av utsmyckningen. Konsten ska vara lekfull och skruvad där utsmyckningen tar formen av ett bakelseliknande landskap med tre par ögon som vakar över landskapet. Välkommen in!

/Anna Persson

presentation Åled

Anna Perssons konstnärliga gestaltning på Åledsskolan

This entry was posted in konstnärlig gestaltning, offentlig konst, procentregeln and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

