Att se en annan människa – barn gör performance

I utställningen Halland – från romantiken till samtid, visar vi ungefär 80 konstverk av 60 konstnärer, från 1850 fram till idag. Måleri, teckning och fotografi är de vanligaste medierna, men vi har också konstverk från de senaste åren som använder sig av andra metoder och tekniker för att utforska vår relation till landskapet. Agneta och Christina Göthesson är två systrar som båda är konstnärer, och har konstverk med i utställningen. De har vuxit upp på landet utanför Laholm. Halland, naturen och jordbruket är tydliga teman i de konstverk de visar hos oss. När det var dags för sportlov och barnverksamhet så valde jag att fråga dem om de ville hålla i workshops i förhållande till utställningen, och hur de själva arbetar som konstnärer. Det resulterade i tre olika workshops, men den som jag själv var mest nyfiken på var performance för barn i åldern 6-11 år.

Agneta Göthesson har arbetat mycket med performancekonst i sitt konstnärskap, och performance är ju en levande konstart, något som händer i nuet och är utsträckt i tiden. Det bästa sättet att ta del av performance är att titta på den eller delta i den just när den händer ”live”, men ofta får man nöja sig med att läsa beskrivningar eller titta på dokumentation. Ofta handlar det om att göra relativt vardagliga handlingar, men att skruva till det på något sätt, så att man får en ny infallsvinkel, eller ökad medvetenhet kring de här handlingarna, och i förlängningen vad det är att vara människa.

Workshopen de gjorde med barnen var baserad på ett verk av en pionjär inom performancekonsten: Marina Abramovic. Det är ett otroligt spännande konstnärskap, och 2010 hade hon en stor retrospektiv utställlning på Museum of Modern Art i New York. Utställningen hette The Artist is Present, eftersom Marina själv fanns med i utställningen. Varje dag som utställningen var öppen, under drygt två månader, så satt hon på en stol i en av salarna och besökarna var välkomna att sätta sig mitt emot henne och möta hennes blick. De fick sitta så kort eller så länge de ville. Folk köade i timtal för att få delta i den här performancen. Det är inte ofta vi möter en annan persons blick på det sättet, och håller kvar den. Det kommer upp mycket känslor och tankar, och för Marina var det utmattande på två sätt: rent fysiskt, att sitta ner i många timmar utan paus för mat eller dryck, eller ens toalettbesök, och psykiskt, känslomässigt, av att investera så mycket av sin uppmärksamhet och sitt känslomässiga engagemang i en strid ström av främlingar.

Så vad händer när man gör det här med 6-7-8 åringar? Vi hade 17 barn på besök, och det blir lätt mycket spring och bus och liv i museet, något som inte alls är fel! Men skulle de klara av att koncentrera sig, skulle de förstå vad en performance är, och skulle de få ut något av det?

Bild

Bild

Bild

Efteråt fick alla rita och beskriva sina upplevelser, både om man hade deltagit och om man var publik. Utifrån bilderna samtalade de sedan om de upplevelser de haft, både enskilt och tillsammans.

Bild

Och hur kändes det då? Många sa att det kändes skönt att sitta där, skönt men också lite pirrigt. Precis den upplevelse av förhöjd känslighet som konsten ska väcka.

Ylva Brännström, konstpedagog

Om du vill veta mer om Marina Abramovic så finns det en dokumentär om henne och hur hon förbereder sig för den retrospektiva utställningen på MoMA. Den heter just The Artist is Present. Du kan även läsa mer hos MoMA, och se klipp på YouTube.

http://www.moma.org/visit/calendar/exhibitions/965

http://www.youtube.com/watch?v=2GD5PBK_Bto

http://www.youtube.com/watch?v=traUaknfR5o

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Att se en annan människa – barn gör performance

  1. halmstadbrass says:

    Bra och spännande inlägg! Måste säga att man får en vidare bild även som kollega om vad ni egentligen pysslar med på konstenheten //Jennifer, kommunikatör på kulturförvaltningen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s