Feministisk konst i fokus i Halmstad.

Det berömda "fitt-skåpet" på Söndrumsskolan väckte debatt.

Det berömda “fittskåpet” på Söndrumsskolan väckte debatt kring feministisk konst.

Debatten om feminismen känns hetare än någonsin i media och hemma vid köksborden. Här i Halmstad aktualiserades frågan med råge i samband med Carolina Falkholts bidrag i det jättelika graffitikonstverk som uppfördes på Söndrumsskolans elevskåp i somras. Ett kvinnligt kön stod i centrum för debatten, eller ”fittskåpet” som feministen Carolina själv kallar det. Under månaderna som följde deltog jag i otaliga debatter kring om huruvida ett blottat kvinnligt kön verkligen kan vara ett uttryck för feminism. En hel del, främst medelålders kvinnor nu när jag tänker på saken, var upprörda och kände sig kränkta. Carolinas målning representerade inte alls deras bild av feminismen. Många andra såg Carolinas bild som ett viktigt motgift till den negativa ”laddningen” av det kvinnliga könet. Det blev hur som helst väldigt tydligt att diskussionen kring feminismen lever och att det framför allt finns olika bilder om vad som är feminism. Är det till viss del en generationsfråga?

Dagens konst som kretsar kring kön och identitet har ofta sin upprinnelse i 70-talets feministiska, internationella avantgardkretsar. Hit räknas viktiga konstnärer som Cindy Sherman, Francesca Woodman, Hannah Wilke, VALIE EXPORT mfl. Till hösten visar Mjellby Konstmuseum en stor utställning från Sammlung Verbund i Wien med foto och videoverk av dessa ikoner och många fler. Det är en utställning som jag själv hade rest många mil för att se och som jag har saknat innerligt på den svenska konstscenen. Det är också en utställning som jag tror kan ge en betydelsefull, historisk fond till dagens diskussioner och “stridigheter” kring feminism. Men vi får ge oss till tåls – kommer först i september.

Innan dess ska vi bland annat hinna med att visa högaktuella Tuija Lindströms foto på Halmstads Konsthall i vår. Det ska bli spännande att fråga henne om hennes relation till 70-talets kvinnliga, internationella avantgard. Återkommer!  Och till sommaren ger vi oss katten på att återberätta, och förhoppningsvis också återupprätta, modernisten Agnes Cleves rika och spännande konstnärskap på Mjellby Konstmuseum.
/Karolina

Advertisements
This entry was posted in Halmstads Konsthall, konstnärlig gestaltning, Mjellby Konstmuseum, offentlig konst, procentregeln and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s