Det kom ett samtal från polisen…

Färg och form - och fina figurer som framträder när de belyses bakifrån!

Färg och form – och fina figurer som framträder när de belyses bakifrån!

Häromdagen fick vi på konstenheten ett samtal från polisen. Vi fick reda på att ett av våra konstverk på Köpmansgatan blivit utsatt för skadegörelse. Tre personer har, mitt på blanka dagen, slagit med ett hårt föremål mot ett av glaskonstverken av Erik Höglund. Som ett resultat av denna kompakta meningslöshet finns det nu ett hål i en av figurerna och en lång spricka.

Jag blir heligt förbannad över all typ av skadegörelse och nu är det dessutom så att det drabbade konstverket råkar vara ett som ligger mig nära hjärtat.
Erik Höglund gjorde konstverket som en utsmyckning i fasaden 1959 på dåvarande nöjeslokalen Norre Kavaljeren på Storgatan. Konceptet var bländande– dagtid upplevde man glasbitarna som svarta abstrakta former som nattetid aktiverades av ljuset som kom inifrån lokalen. Då framträdde alla Höglunds fantastiska figurer i glödande färger – människor och allsköns djur i olika konstellationer. Genialiskt!
Konstverken överlevde en häftig brand 1983 men plockades ner i samband med att lokalerna helrenoverades någon gång på 80-talet. Glasen, sammanlagt 16 stycken med olika motiv ställdes i en källare i en fastighet på Kungsgatan. Och där stod de i tystnad och mörker ända tills för ett par år sedan då vi på konstenheten öppnade förrådet och hittade dem. Det var en märklig och minst sagt häftig känsla att ”återupptäcka” glasen.

Erik Höglunds glaskonstverk på Köpmansgatan.
Erik Höglunds glaskonstverk på Köpmansgatan.

Vi funderade länge på hur vi kunde ge nytt liv till dem och samtidigt förvalta Höglunds grundidé. Lösningen blev att sätta in dem i betongblock med bakgrundsbelysning, som tänds på kvällen. De första fyra glasen hamnade på Köpmansgatan 2010 och  ytterligare fyra placerade vi alldeles nyligen ut på Klammerdammsgatan. Resterande verk planerar vi att  landa på Storgatan vart det lider.

Erik Höglund är död sedan många år tillbaka och det unika glaset är oersättligt. Nu ska vi göra allt för att hitta ett sätt att reparera skadan. Jag måste tro på att konstverket överlever efter allt det har gått igenom. Att inte ett meningslöst handlande av ett fåtal individer sätter punkt för historien om ett genialiskt konstverks vingliga väg genom årtionden i Halmstad. Fortsättning följer…

/Karolina

Advertisements
This entry was posted in konstnärlig gestaltning, offentlig konst, Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s