Massor av färg med Rigmor Dahlqvist

Rigmor Dahlqvist är en konstnär verksam i Halmstad som framförallt arbetar med teckning i kol och krita. Just nu utför hon en konstnärlig gestaltning på Falckens väg, ett boende för personer med psykisk ohälsa. Hon har tidigare erfarenhet från bildterapi inom psykiatrin.

Stora, kala väggytor i en entré – entrén leder in till boendet ”Falckens väg”
i Halmstad. Sedan september månad, i höstas, arbetar jag här med ett gestaltnings-projekt enl. 0,5%-regeln. Min idé bygger på att involvera de boende och
personalen i arbetet, så under hösten har jag, en eftermiddag i veckan,
haft öppen verkstad med bildskapande på boendet.

”Massor av färg”, var det spontana svar jag fick, när jag vid ett första möte,
kastade ut frågan, vad man önskade att konsten skulle tillföra boendet. Så
massor av färg har det blivit dessa eftermiddagar. Färg på papper och färg på
kartong. Bilder har vuxit fram och – förstås! – samtal. Samtal om våra tankar
och våra liv, om skapande, om fantasi, om konst.

Bilderna har fått tillfälliga platser i den gemensamma matsalen och
samtalen har jag tagit med mig in i min egen ateljé. Där arbetar jag nu
med mina ”svar” på bilderna från verkstads-arbetet. ”Svar” i form av
bilder och dessa ”bild-dialoger” kommer att bli en del av gestaltningen
för entrén. I april ska allt vara färdigställt, så – fortsättning följer!

/Rigmor Dahlqvist

This entry was posted in konstnärlig gestaltning, offentlig konst, procentregeln and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Massor av färg med Rigmor Dahlqvist

  1. Pingback: Gestaltningsprojekt på Falckens väg med Rigmor Dahlqvist | Konst i Halmstad

Leave a Reply

