Johanna Strid om Hardy Strid

 

Johanna Strid är barnbarn till Hardy Strid, vars konst vi visar på Halmstads Konsthall t.o.m. den 15:e januari. Hon jobbar som guide på både konsthallen och på Mjellby Konstmuseum. Här kommer en personlig betraktelse över utställningen och Hardy. 

Bild

Så har jag jobbat mitt sista pass på Halmstads Konsthalls utställning med Hardy Strid, min farfar. Det känns lite ledsamt att den snart är över, det har ju gått så otroligt fort. Och aldrig hade jag i min vildaste fantasi kunnat ana vilken uppmärksamhet utställningen skulle få och hur många besökare den skulle dra till sig.

Jag är som sagt barnbarn till Hardy och har haft förmånen att tillbringa mycket tid med honom, min älskade farmor och flera andra släktingar i familjen Strid under min uppväxt. Dem och det har format mycket av min inställning och mitt intresse för konst. Jag är idag mycket glad och tacksam över alla de många vernissage och utställningar jag har fått uppleva under min uppväxt tack vare min familj. Det ligger ju utan tvekan som grund till det intresse och det utbildnings- och karriärval jag har valt de senaste åren.

En av mina drömmar när jag började utbilda mig inom konstvetenskap och konstpedagogik var att kanske någon gång i framtiden få vara med och bidra till att ställa ut farfars konst, på ett eller annat sätt. Att det skulle kunna bli verklighet så här tidigt hade jag ju aldrig kunnat tänka mig. Inte heller att jag skulle få vara med och genomföra en utställning som farfar själv var med och planerade tillsammans med Konsthallen bara några månader innan han gick bort.

Det känns extra stort och viktigt att utställningen blev av trots att Hardy inte längre är i livet. Tack Peter för att du väljer att dela med dig av din skattkista av Hardys verk. Och en stor eloge till Halmstad Konsthalls fantastiska Michelle Roy som på ett proffsigt sätt skapat en utställning som verkligen visar upp Hardys bredd, nyfikenhet, tekniska kunskaper och humor. Jag är säker på att Hardy ser ner på utställningen och gör ett glädjeskutt, var han nu än befinner sig.

Att farfar Hardy var en stor och erkänd konstnär var något jag redan innan utställningen visste om. Att han har ställt ut konst världen över och är representerad på många ställen, både nationellt och internationellt och att han har grundat och inspirerat mycket och många visste jag också. Däremot hade jag ingen aning om hur enormt folkkär han var och hur många människor han har påverkat och skapat minnen tillsammans med här, runt omkring Halmstad och alla de andra orter och platser där han satte sina spår under sin livstid. Det verkar som att de flesta har något att berätta om eller kring Hardy, hans person och hans konstnärskap.

Jag skulle vilja be att få tacka för alla fina ord, minnen och anekdoter ni besökare på utställningen har delat med er av, både i vår gästbok och genom samtal. Och be er att fortsätta sprida era fina minnen och namnet på allas vår underbart roliga, tokiga och fantastiska konstnär, Hardy Strid.

/Johanna Strid

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

