Hej Halmstadgruppen!

Det blir ju lätt så med saker som man har alldeles framför näsan. Att man glömmer av att se dem. Så är det med Halmstadgruppen för mig. Vi har ju en stor samling av deras konst på Mjellby Konstmuseum och deras insats i svensk konsthistorieskrivning  är självklar på alla sätt och vis. Men ändå så…tänker jag liksom inte på dem så ofta om jag ska vara ärlig.

Då är det  tur att jag jobbar helger på Mjelllby då och då. Då brukar jag köra guidade turer med Halmstadgruppen. Jag måste gjort det hundratals gånger genom åren, men det är faktiskt enormt roligt varje gång. Kanske för att det hela tiden kommer nya människor till visningarna som hjälper MIG att se målningarna på nytt. Märkligt för det borde ju vara tvärtom.

Hej och välkomna…

Jag brukar utmana mig själv med en skräckblandad förtjusning att varje gång välja minst en ny bild som jag aldrig har pratat om förut. Det kan sluta lite hur som helst. I dag på visningen valde jag på måfå den här av Sven Jonson i Halmstadgruppen.sven jonsson

Det är inte klokt vad många saker jag upptäckte. Olika landskap. Ett möte. Och ett pyttelitet landskap inmålat i månen. Mitt framför näsan.

/Karolina

This entry was posted in Halmstadgruppen, Mjellby Konstmuseum and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

